Shutterstock

Achtergrond Verpakkingen

Herbruikbare tas norm, maar nog lang geen 100%

17 December 2024 - Linda van Eekeres

Het gebruik van wegwerp plastic tassen in sinds het verbod op gratis plastic tassen sterk afgenomen. Herbruikbaar is de nieuwe norm, stelt Supporter van Schoon, onderdeel van Verpact op basis van onderzoek. Naar aanleiding daarvan verwacht de organisatie dat 'de eenmalige plastic tas binnenkort helemaal uit het straatbeeld verdwijnt en in het museum belandt'. Dat lijkt iets optimistisch, aangezien uit het onderzoek blijkt dat nog steeds 14% bij het boodschappen doen geen herbruikbare tas meeneemt, 30% bij het shoppen van kleding en 23% bij overige winkels.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Volgens de website van Supporter van Schoon worden bovendien na een sterke afname vanaf 2016 sinds 2021 weer meer plastic tassen gebruikt. Gemiddeld gebruikt de Nederlandse consument 47 plastic tassen per persoon per jaar volgens Verpact.

De meerderheid neemt dus wel een herbruikbare tas mee naar de winkel. Uit het gisteren gepresenteerde onderzoek dat door Markteffect werd gedaan onder 1.033 volwassen respondenten blijkt dat vrouwen vaker denken aan een herbruikbare tas dan mannen. 80% van de mannen neemt een herbruikbare tas mee tijdens het boodschappen doen, terwijl dat onder vrouwen 92% is. Bij het winkelen voor kleding neemt 60% van de mannen een eigen tas mee, tegen 79% van de vrouwen en bij overige winkels is dit 69% tegen 84%.

Informatie op Europese voedingsetiketten vaak verwarrend
Uit ander recent onderzoek, van de Europese Rekenkamer, blijkt dat informatie op voedingsetiketten in de EU nogal eens verwarrend, misleidend of niet te begrijpen is. Etiketten op voeding kan Europese consumenten helpen om betere onderbouwde beslissingen te nemen, stelt de Rekenkamer in een rapport.

Consumenten begrijpen etiketten niet altijd en vinden het EU-systeem voor voedseletikettering soms ingewikkeld, aldus het onderzoek. "Zelfs verplichte informatie zoals de datumaanduiding is niet altijd gemakkelijk te begrijpen." De Rekenkamer stelt ook vast dat de lidstaten slechts sporadisch voorlichtingscampagnes voor consumenten voeren over hoe etiketten gelezen moeten worden.

De Europese Rekenkamer stelt verder 'opmerkelijke lacunes vast in het rechtskader van de EU, evenals zwakke punten in de monitoring-, rapportage- en controlesystemen en de sancties'. Er ontbreken onder meer een lijst van door de EU toegestane gezondheidsclaims voor botanische producten, en EU-regels voor vega(n) etiketten.

Voorwaarden milieuclaims in de maak
Daarnaast worden er veel milieuclaims gedaan waardoor het risico volgens het rapport bestaat dat consumenten slachtoffer worden van 'greenwashing, de praktijk om een product als milieuvriendelijk op de markt te brengen zonder deze claims te staven'. De Europese Commissie is bezig met voorwaarden voor het gebruik van duurzaamheidslabels waardoor levensmiddelenbedrijven in de toekomst groene claims op hun producten moeten onderbouwen.

Voor gezondheidsclaims is dergelijke regelgeving er sinds 2007 al. Volgens de Rekenkamer helpt die 'om consumenten te beschermen tegen misleidende en niet-onderbouwde claims'. Zo is er een lijst verstrekt met toegestane claims die levensmiddelenbedrijven kunnen gebruiken voor producten die aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden