Shutterstock

Analyse Logistiek

Luchtvracht kan strijd tegen Temu gaan voelen

7 Februari 2025 - Linda van Eekeres

Spotgoedkoop spulletjes bestellen op Temu of Shein en het binnen anderhalve week in huis hebben. Het klinkt ondanks kwaliteit- en duurzaamheidsbezwaren aanlokkelijk om bij Chinese platforms te bestellen en dat wordt dan ook steeds vaker gedaan. Nieuwe CBS-cijfers wijzen erop dat ook in Nederland luchtvracht uit Azië een vlucht neemt. Die trend zou weleens kunnen keren. Na de VS bindt nu ook de EU de strijd aan met Chinese e-commerceplatforms.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het volume luchtvracht dat via Nederlandse luchthavens werd vervoerd is het afgelopen jaar met een ruime 10% toegenomen. In 2024 werd er volgens nieuwe CBS-cijfers 1,52 miljoen ton luchtvracht via Nederlandse luchthavens vervoerd, in 2023 was dat nog 1,38 miljoen ton. De meeste luchtvracht kwam van of ging naar Azië met 829.000 ton. Dat is volgens het CBS 9,4% meer dan in 2023. Na Azië volgde Midden- en Noord-Amerika met 296.000 ton.

Hoe de hoeveelheid luchtvracht vanuit China naar Nederlandse en andere Europese luchthavens zich dit jaar ontwikkeld, lijkt mede afhankelijk van invoerrechten. Door de hindernissen die de Verenigde Staten opwerpt, is de verwachting dat China gaat proberen om meer af te zetten in Europa.

Donald Trump heeft naast dat hij een extra 10% aan invoerrechten voor goederen uit China heeft ingevoerd een einde gemaakt aan de uitzondering van invoerrechten voor zendingen van pakjes met bepaalde goederen die goedkoper zijn dan $800 (minimis parcels). In tien jaar is het aantal zendingen dat daaronder valt met meer dan 600% gestegen en dat wordt onder meer geweten aan Chinese e-commerceplatforms. Naar schatting 30% van de pakketjes die onder de regeling vielen, komen uit China. 

De Europese Commissie wil nu echter de uitzondering in de EU van invoerrechten op pakketjes met een waarde tot €150 opheffen. In 2024 kwamen volgens de Commissie ongeveer 4,6 miljard pakketten met een waarde onder de €150 de EU binnen. Dat is gemiddeld 12 miljoen per dag en twee keer zoveel als in 2023. "Veel hiervan voldoet niet aan de EU-regelgeving, wat zorgen geeft over gevaarlijke producten die de EU binnenkomen, oneerlijke concurrentie voor EU-verkopers die wel aan de regels voldoen en milieu-impact van massaal transport", aldus de Commissie deze week. Zij wil dat er gecoördineerde controles komen van douanes en marktautoriteiten en dumping en staatssteun aanpakken. 

De meeste van de Chinese pakketjes worden als luchtvracht verstuurd. Volgens dataplatform Freightos zijn 'de golf aan pakketjes uit China, vaak van Temu en Shein, sinds 2023 is de belangrijkste reden dat de luchtvrachttarieven, zelfs buiten het piekseizoen, hoog blijven'.

Tarieven van Trump
De Amerikaanse president houdt ook de scheepvaart bezig. China heeft als antwoord op Trump een importtarief van 10% en 15% opgelegd aan de VS voor steenkool, LNG, ruwe olie, landbouwmachines en (pickup)trucks. Trump wil dat China optreedt tegen de export van grondstoffen voor fentanyl naar de VS. Buurlanden Mexico en Canada werden vanwege de productie en smokkel van de zeer verslavende pijnstiller een importtarief van 25% opgelegd. Nadat beide landen toezegden dit beter te controleren werd de invoering van de hoge tarieven een maand opgeschort.

Het eerder door Trump genoemde tarief van 60% voor import uit China hangt ook nog steeds boven de markt. Dit ligt bij het Amerikaanse handelsagentschap (United States Trade Representative) en zou als ertoe besloten wordt naar verwachting pas op zijn vroegst in mei worden ingevoerd. In de transportwereld wordt verwacht dat voor die tijd Amerikaanse importeurs zullen proberen zoveel mogelijk goederen alvast uit China te halen. Freightos geeft aan dat het moeilijk te voorspellen is of er een extra stroom op gang komt, aangezien de zogenoemde frontloading nu al maanden aanhoudt.

Of het hoge tarief er komt, wordt door sommige analisten betwijfeld, aangezien het erop lijkt dat Trump de tarieven inzet als pressiemiddel om van landen iets gedaan te krijgen. In hoeverre China daaraan kan en wil tegemoetkomen zal moeten blijken.

Trump heeft tot nu toe zijn pijlen nog niet op Europa gericht, maar wel laten weten dat de EU niet gespaard zal worden als het om invoerrechten gaat. Dat zou voor extra vraag kunnen zorgen.

De World Container Index van Drewry is deze week gedaald met 3% tot $3.273 per 40-voeter. Spottarieven voor vervoer van Shanghai naar de Europese bestemmingen Rotterdam en Genua daalde met 5% en 4% het hardst. Alleen Rotterdam - Shanghai en New York - Rotterdam zaten in de lift (respectievelijk 1% en 2%). Op dit moment zitten we nog in het laagseizoen in verband met het Chinees Nieuwjaar. Drewry verwacht dat de spottarieven de komende week weer wat dalen omdat er meer capaciteit beschikbaar is.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden