De importheffingen van Trump hebben ook invloed op de verpakkingsstrategieën van voedingsmiddelenbedrijven die zijn gevestigd in de Verenigde Staten of daar lokaal produceren. Het tarief van 25% voor aluminium en staal uit alle landen dat hij vorige week invoerde, heeft onder meer gevolgen voor frisdrank- en bierblikjes. Dit terwijl de aluminiumprijs al op een relatief hoog niveau staat. Coca-Cola heeft al aangegeven te overwegen meer plastic flesjes te gaan aanbieden.
Blikjes worden zowel van staal als aluminium gemaakt. Aluminium staat genoteerd aan de termijnmarkten Londen Metal Exchange (LME), New York Mercantile Exchange (Comex) en de Shanghai Futures Exchange. Het meicontract voor aluminium aan de LME doet momenteel $2.645 per ton. De prijs fluctueert nogal, maar is wel substantieel gestegen. Eind 2023 was de prijs op de LME net boven de $2.100 per ton, een jaar geleden (februari 2024) nog ruim onder de $2.200 per ton om halverwege vorig jaar op te klimmen richting de $2.800 per ton.
De prijs van de grondstof waarmee aluminium gemaakt wordt, aluminiumoxide staat op recordhoogte. Analisten van ING verwachten dat de wereldmarkt in 2025 een tekort van ongeveer 400.000 ton aan aluminium zal hebben, na een overschot van ongeveer 100.000 ton in 2024, wat de prijzen dit jaar zal ondersteunen. ING verwacht een gemiddelde prijs voor 2025 van $2.625 per ton aluminium. De bank merkt daarbij wel op dat dat geopolitieke spanningen en handelsoorlogen de vraag naar aluminium negatief kunnen beïnvloeden. Volgens haar importeert de VS ongeveer 70% van zijn aluminium uit het buitenland, waarvan 60% afkomstig is uit Canada.
Ook Coca-Cola importeert voor zijn blikjes aluminium uit Canada. In 2023 verkocht het bedrijf 74 miljard blikjes (26% van het totaal aantal verpakkingen) volgens de meest recente 'Environmental update'. De CEO van het bedrijf James Quincey heeft onlangs tijdens de presentatie van de jaarcijfers gezegd dat Coca-Cola bekijkt hoe het prijsstijgingen die nieuwe importheffingen met zich meebrengen, kan verzachten. Als blikjes duurder worden, zou het bedrijf volgens hem meer plastic flesjes kunnen gaan verkopen.
Het effect van de hogere invoerrechten moet volgens hem echter ook niet overschat worden. De Coca-Cola-CEO gaf aan dat verpakkingen maar een klein deel uitmaken van de totale kosten van het bedrijf en de impact van hogere importtarieven op aluminium in dat kader zeer klein is. Quincey zei ook dat het bedrijf wereldwijd vooral lokaal produceert en dat er op dat gebied dus weinig invloed is van de importtarieven in de VS.
Meer zorgen over koopkracht
Voedingsmiddelenproducenten maken zich (nog) meer zorgen over de indirecte manier waarop zij kunnen worden getroffen door hogere importheffingen (die al zijn afgekondigd en die hen nog boven het hoofd hangen). De koopkracht in de VS kan erdoor worden aangetast.
De koersen van aandelen van voedingsmiddelenbedrijven stonden onder druk nadat Trump had aangekondigd een algemeen tarief van 25% in te voeren voor goederenimport uit Canada en Mexico. De hogere heffingen zouden 1 februari ingaan, maar zijn met een maand uitgesteld. Van het geïmporteerde (verse) fruit komt 59% uit Mexico en 35% van de verse groente (exclusief (zoete) aardappelen en paddenstoelen) volgens data van de USDA. Van de zogenoemde frontloading (het naar voren halen van verschepingen en voorraad opbouwen) is bij verse producten geen sprake en deze producten zullen dus ook direct in prijs toenemen als er een importheffing wordt ingevoerd.
Amerikaanse economen vrezen dat als de koers van Trump van hogere importtarieven verder wordt doorgevoerd Amerikanen dat in hun portemonnee gaan voelen. Amerikaanse consumenten die door hoge inflatie de vinger op de knip houden, kunnen ook grondstoffenleveranciers en voedingsmiddelenfabrikanten buiten de VS gaan treffen.
De Amerikaanse belangenorganisatie Consumer Brands Association (CBA) pleit ervoor niet alle goederen over een kam te scheren en grondstoffen die niet in de VS verbouwd worden, zoals cacao, bepaalde specerijen en koffie, of beperkt beschikbaar zijn, vrij te stellen van importheffingen. "Importheffingen verhogen de productiekosten, wat op zijn beurt hogere consumentenprijzen noodzakelijk maakt, terwijl ze tegelijkertijd mogelijk leiden tot vergeldingstarieven en andere handelsbarrières over de hele wereld die het vermogen van Amerikaanse CPG-bedrijven (consumer packed goods) om in het buitenland concurrerend te zijn, beperken", aldus CBA.