Bij promotionele uitingen van wijnproducenten en -importeurs heeft u wellicht eens het logo van 'Wine in Moderation', of vaak voor het gemak 'WIM' genoemd, zien staan. Dit is een belangrijk initiatief dat Europese producenten, samen met importeurs, in 2007 hebben opgezet. Inmiddels is het volledig erkend door het Europese Parlement en wordt het zelfs wereldwijd gevolgd. De deelnemers en leden willen op een verantwoorde wijze wijn presenteren, verkopen en serveren.
'Geniet, maar drink met mate'. Dat is eigenlijk waar het bij Wine in moderation om gaat. Verantwoordelijke en gematigde consumptie van wijn past in een gezonde levensstijl. Het is iets dat ik steeds vaker benadruk in discussies over alcohol. Daarbij is het belangrijk dat echt een onderscheid wordt gemaakt tussen alcoholgebruik en alcoholmisbruik. Alhoewel de meeste wijndrinkers verantwoord genieten van wijn, misbruikt helaas ook een minderheid de alcoholische dranken. Dat is niet alleen voor henzelf schadelijk, maar ook voor hun omgeving.
Door de zogenaamde 'anti-alcohollobby' wordt voortdurend op het misbruik gewezen. En worden gebruik en misbruik eigenlijk op één hoop geveegd. Dit is ook voor de politiek zo en dat moeten we tegengaan. Vaak wordt aan mij gevraagd of ik er niet juist bij gebaat ben zoveel mogelijk wijn te verkopen. Mijn antwoord is altijd dat ik dat zeker graag wil, maar ook in de toekomst wil blijven doen. Vandaar juist de aandacht voor verantwoord alcoholgebruik.
Nederland doet het goed
Nederland doet het goed als je kijkt naar alcoholgebruik versus -misbruik, in vergelijking tot veel andere Europese landen. Ondanks de verhalen die de 'anti-alcohollobby' voortdurend laat horen. We bagatelliseren zeker niet de problemen die door overmatig gebruik ontstaan, maar we hebben een hoop zaken goed voor elkaar. De leeftijd om alcohol te drinken, is bij ons achttien jaar en in omringende landen nog steeds zestien jaar. Hier kan je sterke alcoholische dranken (meer dan 15% alcohol) alleen in speciaalzaken kopen, terwijl dit in veel omringende landen gewoon in de supermarkten ligt.
We kloppen ons niet op de borst, want er is en blijft genoeg te doen voor ons op dit gebied. Een van die belangrijke instrumenten is Wine in Moderation; Geniet, maar drink met mate! Het goede zit 'm immers niet per se in het vele.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.