Oatly gaat in de Verenigde Staten de CO2-uitstoot van zijn producten op de verpakkingen zetten. Voor het eerst openbaart de producent van havermelk daarmee uitstootcijfers op de Amerikaanse producten.
Op het label is te lezen hoeveel CO2 bij de productie van één kilo van het product vrijkomt. De CO2-uitstoot is uitgerekend in een life-cycle onderzoek waarin volgens het bedrijf de hele productieketen van de boer tot de supermarkt wordt uitgerekend. De berekening is getoetst door de klimaatorganisatie CarbonCloud.
Met het label openbaart Oatly voor het eerst informatie over hun carbonfoodprint op de Amerikaanse markt. Informatie over hun Europese productlijn publiceert het bedrijf al sinds 2021. "We hopen dat deze nieuwe stap in het transparanter maken van onze producten andere bedrijven inspireert om hetzelfde te doen", Zo schrijft directeur duurzaamheid Julie Kunen van Oatly's Amerikaanse divisie.
Valse claims
In het verleden bleken klimaatclaims van Oatly controversieel. In 2019 werd Oatly door de Britse advertentiewaakhond (ASA) gedwongen om een reclamecampagne uit de lucht te halen. In verschillende reclames claimde het bedrijf namelijk dat hun melkvervangers 73% minder CO2 uitstoten dan gangbare melk. Deze claim bestempelde de ASA als misleidend.
Ook de claim dat een wereldwijde overstap op een veganistisch dieet meer CO2 zou besparen dan de hele internationale logisiteke sector uitstoot, mag het bedrijf in de Britse media niet meer voeren. Beide claims waren namelijk afkomstig van slechts één wetenschapper en niet representatief zijn voor de klimaatwetenschap.