De vleesvervangersindustrie heeft het zwaar. Beyond Meat kende een teleurstellende tweede kwartaal, Quorn maakt melding van een dalende omzet en het Britse LoveSeitan trekt de stekker eruit.
Beyond Meat had om te beginnen te maken met klanten die vaker kozen voor minder dure dierlijke producten. Het bedrijf verkocht minder vleesvervangers dan verwacht in de VS. Beyond Meat wijst erop dat de algehele categorie vleesvervangers krimpt door de gestegen kosten voor levensonderhoud. In een rapport schrijft Rabobank dat de groeiverwachtingen voor plantaardige vleesvervangers de afgelopen jaren torenhoog waren. De verwachting was dat het marktaandeel binnen tien tot twintig jaar wereldwijd tientallen procenten ging bedragen. Een verwachting die Rabobank al eerder in twijfel trok en ook iets wat nu wordt vertaald in de markt.
Genoeg reden om optimistisch te blijven
Het afgelopen anderhalf jaar daalde de verkoop van plantaardige vleesvervangers in de VS en het Verenigd Koninkrijk sterk. Ook in Nederland daalde de verkoop, zij het minder hard. Ondanks dat vleesvervangers relatief goedkoop werden, daalde het omzetvolume met 2,5%. Toch zijn er genoeg reden om optimistisch te blijven. De beweegreden voor consumenten om te kiezen voor plantaardige producten zijn niet veranderd. Consumenten en supermarkten willen gezondere en duurzame producten, maar smaak is de allerbelangrijkste factor en daar schort het aan. Hierdoor komen herhaalaankopen niet op gang, schrijft Rabobank.
Het uitblijven van terugkerende klanten doet Beyond Meat ook pijn en vergelijkbare bedrijven slagen er niet in om klanten aan zich te binden. Het smaakverschil is daarin mogelijk een belangrijke factor. Wellicht een van de redenen dat het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met kweekvlees hard lijkt te groeien. In een interview zegt Krijn de Nood, oprichter en CEO van Meatable, dat een hybride product waarbij een plantaardige vleesvervanger wordt gecombineerd met vleesvervanger ervoor zorgt dat de smaak dichter bij vlees komt. Bij een verdeling van 50/50 is het smaakverschil al niet meer te proeven.
Quorn sluit de deuren
Monde Nissin, eigenaar van vleesvervangerproducent Quorn, heeft de winst zien dalen door uitdagingen in het schap van plantaardige vleesvervangers. De omzet uit vleesvervangers daalde met 3,7% en zelfs met 8,8% bij gelijke valuta. Het bedrijf heeft het marktaandeel zien groeien, maar zag de verkoop met 0,3% afnemen. Hoewel Quorn worstelt is het voor concullega LoveSeitan al voorbij. De maker van Facon Bacon op basis van seitan is vorige week failliet gegaan. Het bedrijf heeft uiteindelijk zes jaar bestaan, maar zag zich genoodzaakt de deuren te sluiten vanwege moeilijke omstandigheden op de markt.