Reynier Varvik

Interview Vlees & Eiwit

'In plantaardig kan Boermarke grote speler zijn'

25 September 2023 - Matthijs Bremer

In de laatste 35 jaar ontwikkelde Boermarke zich tot een zuivelverwerker van formaat in de dessertbranche. Het kwam dan ook enigszins als een verrassing dat het bedrijf recent besloot de zuiveltak op termijn af te stoten en zich volledig te gaan focussen op plantaardige producten. Directeur Reynier Varvik vertelt waarom het voor Boermarke een logische stap was.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Waarom kiest Boermarke ervoor om volledig over te stappen op plantaardige productie?
"In de loop van de jaren hebben we de productie van onze vegetarische yoghurts gigantisch uitgebouwd. Wij doen al jarenlang wat de klant van ons vraagt en in 2015 kwam een grote retailer bij ons langs met een aanvraag voor een kokosyoghurt. Wij dachten eerst aan een yoghurtje met de smaak kokos, maar het bleek dat hij in Engeland in aanraking was gekomen met plantaardige yoghurt. In zes weken tijd hadden wij een receptuurtje gemaakt. Ik ging daarmee terug naar de klant, zette het product op tafel en ik kreeg meteen een akkoord. Ik had nog nooit zo makkelijk verkocht. Zo was ons eerste plantaardige product geboren."

"Sinds 2015 is de vraag naar dat soort producten sterk gegroeid. Omdat wij er zo vroeg bij waren, weten onze klanten ons namelijk goed te vinden. Twee jaar geleden is daar nog een hele kaaslijn bijgekomen. Al die verschillende soorten producten brengen heel veel complexiteit met zich mee. Omdat de productie best vol begint te lopen, hebben wij de keuze gemaakt om onze dierlijke tak af te stoten."

Waarom is de productie van zowel dierlijke als plantaardige producten zo complex?
"Dat ligt vooral aan de productie van een aantal vloeibare zuivelproducten. Daarbij start je op een zondagnacht bijvoorbeeld met de plantaardige producten en draai je tot en met woensdag. Daarna schakel je over op het dierlijke product. Dat heeft een groot nadeel. Als wij nog even een bestelling krijgen van tien extra pallets van een supermarktketen voor de dag erna, dan zitten we knel. Daar willen we vanaf."

In de yoghurtmarkt heb je in Duitsland een aantal spelers waar wij niet langer tegenop willen boksen

Waren de hogere marges van plantaardige producten leidend voor jullie keuze?
"Voor marges op korte termijn moet je niet in deze markt stappen. Plantaardige producten vergen juist enorme investeringen. Eigenlijk wordt elk dubbeltje ook meteen in het bedrijf gepompt. Dat is nodig om de concurrentie voor te blijven, want er wordt nog heel veel in deze categorie geïnnoveerd. Daarnaast heeft meegespeeld dat we grote volumes willen draaien. Als je kijkt naar de yoghurtmarkt dan heb je in Duitsland een aantal spelers waar wij niet langer tegenop willen boksen. In de plantaardige sector zijn we juist een van de grootste speler en met deze nieuwe stap willen we meer gebruik maken van die positie."

Er zijn veel verschillende merken op de plantaardige zuivelmarkt. Is het geen risico om op zo'n kleine, drukbezette markt te gokken?
"Natuurlijk is dat spannend, maar wij denken dat deze stap naar de toekomst toe het beste is. Wij vroegen ons af waar het in de markt naartoe gaat en in welk segment wij op dit moment het hardst groeien en kwamen uit bij onze plantaardige lijn. Dat er veel spelers zijn herken ik niet. Er bestaan misschien een hoop merken, maar er zijn maar weinig partijen die een fabriek hebben die 65.000 bekers per uur kunnen draaien en daar komt nog onze productie van ijs en kaas bovenop."

Welk percentage van jullie productievolumes was voor deze stap afkomstig uit plantaardige producten?
"Na acht jaar tijd is bijna de helft van ons volume plantaardig en dat percentage neemt op korte termijn toe. Binnenkort gaan we namelijk voor een aantal grote partijen produceren. Dat is al min of meer toegezegd. Daarnaast zijn we van plan om Europa te veroveren. Ons streven is om binnen drie jaar voor elke supermarkt in Europa een product te maken. We zijn nu nog vooral actief in Nederland en Duitsland, maar we groeien sterk in Spanje, Polen, Engeland en Frankrijk."

Zijn jullie niet bang dat de markt van plantaardige zuivel de markt van vleesvervangers achternagaat?
"Daar zijn we helemaal niet bang voor. Vleesvervangers zijn soms duurder dan vlees en in deze tijd letten consumenten scherp op hun portemonnee. Ons gevoel is dat een aantal flexitariërs vanwege prijs toch weer is overgestapt naar vlees. Dat is in onze markten heel anders. Loop maar een winkel in en kijk wat een huismerk kaas en plantaardige kaas kosten. Dan zie je dat kaas een stuk duurder is dan plantaardige alternatieven. Dat is helemaal niet gek, er gaat 10 liter melk in een kilo kaas. Als de melkprijzen hoog uitvallen dan is de kostprijs van een kilo kaas zo €5."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden