Pilgrim's Pride is op het moment bezig met een forse reorganisatie in het Verenigd Koninkrijk. Vooralsnog lijkt de poging succesvol, aangezien de Europese divisie een lichtpunt vormen in een jaar waarin de winst daalde.
Pilgrim's Pride, dat voor 80% in handen is van de Braziliaanse vleesgrootmacht JBS, heeft wederom besloten een slachtfaciliteit in het Verenigd Koninkrijk te sluiten. Het gaat om een fabriek in West-Londen. In 2022 sloot het bedrijf al een andere faciliteit, waarmee het aantal fabrieken in de regio van de hoofdstad halveerde van vier naar twee. Daarnaast besloot het bedrijf in maart 2023 de secundaire arbeidsvoorwaarden voor zijn medewerkers in een andere productiefaciliteit naar beneden bij te stellen.
Daar blijft het niet bij, want ook buiten Londen consolideert het bedrijf zijn activiteiten. Zo besloot het bedrijf een fabriek in Ashton-under-Lyne, (regio Manchester) en een faciliteit die varkensvlees verwerkt te sluiten. Daarnaast nam het bedrijf afscheid van faciliteiten in Bury en Coalville (rond Leicester).
Zwakke resultaten
Het bedrijf noemt inflatie als een belangrijke reden voor de consolidatie, maar belangrijker wellicht een zwak aanbod op de veemarkten. Pilgrim's Pride geeft aan dat de dalende Britse veestapel de voornaamste reden is voor de sluiting. Forse dalingen van de Britse rundvee- en zeugenstapel zijn de voornaamste redenen voor de sluitingen.
De definitieve effecten van sluiting laten nog even op zich wachten. De Britse tak van Pelgrim's Pride publiceert zijn resultaten altijd laat in het jaar. Zo maakte het bedrijf zijn resultaten voor 2022 pas op 3 oktober 2023 bekend. Wel is duidelijk dat het bedrijf voorgaande jaren een moeizame fase doormaakte. Daaruit bleek een sterker resultaat dan in 2021, maar het bedrijf draaide nog altijd verlies. In 2021 boekte het bedrijf een verlies van £16 miljoen (€18,7 miljoen bij de huidige wisselkoers). Het jaar erna verbeterde de resultaten wel wat. In 2023 boekte het bedrijf een verlies van slechts £2,6 miljoen pond (€3,04 miljoen). Het bedrijf blijft daarmee achter op de resultaten van de Europese divisie, waar de Britse tak onderdeel van is. In 2021 boekte de Europese divisie van Pelgrim's Pride, waar de Britse tak onder valt, een winst van $164.000 miljoen en in 2022 boekte het bedrijf een positief resultaat van $240.000 miljoen.
Wereldwijde resultaten
Een indicatie dat de consolidatie zijn vruchten afwerpt, is een sterker resultaat op de Europese markt, zo schrijft de organisatie in het jaarverslag. Het bedrijf weet de hogere productiekosten duidelijk goed door te berekenen. De omzet van de Europese divisie steeg van $4,87 miljard in 2022 tot $5,2 miljard in 2023. Vergeleken met de hogere omzet valt de kostenstijging van het bedrijf mee. In totaal stegen de kosten van $4,63 miljard tot $4,82 miljard. Daarmee steeg de brutowinst van het bedrijf van $240 miljoen naar $375 miljoen.
Wereldwijd is het resultaat een stuk minder sterk. In het jaarverslag van het moederbedrijf is te lezen dat Pelgrim's Pride de activiteiten op internationale schaal consolideert. Wereldwijd leidde de strategie tot een zwakker resultaat. De omzet van het bedrijf daalde licht van $17,47 in 2022 miljard naar $17,36 miljard in 2023. Ondertussen namen de kosten toe van $15,66 miljard tot $16,24 miljard. Daardoor daalde de winst van $1,81 miljard in 2022 tot $1,18 miljard in 2023.
Amerikaanse resultaten
Dit zwakkere wereldwijde resultaat schrijft het bedrijf toe aan de resultaten in de Verenigde Staten. De omzet in de Verenigde Staten daalde van $10,75 miljard in 2022 naar $10,02 miljard in 2023. Ondertussen nam de kosten in deze periode toe van $9,31 miljard tot $9,51 miljard. Samen resulteerden deze factoren in een daling van de brutowinst van $1,44 miljard tot $522 miljoen.
In het jaarverslag van Pelgrim's is te lezen dat het zwakkere resultaat het gevolg is van een zeer volatiele Amerikaanse vleesmarkt. Volgens het bedrijf was die begin 2023 zeer zwak met een forse disbalans in vraag en aanbod. Al werd de markt gedurende het jaar vriendelijker voor het bedrijf. Opmerkelijk, gezien de sluitingen in het Verenigd Koninkrijk, is dat het bedrijf de sterke resultaten voor een groot deel toeschrijft aan groei van de markt voor gemaksvoeding.