De markt voor vleesvervangers krijgt een impuls met een nieuwe trend van plantaardige producten die niet op vlees lijken. Terwijl de populariteit van dit plantaardig assortiment toeneemt, blijft de vraag naar producten die vlees nabootsen zwak. Vooral het doorzichtige karakter van nieuwe plantaardige producten lijkt beter op de hedendaagse markt aan te sluiten.
Dit blijkt uit een recent onderzoek van adviesbureau Griffith Foods. De laatste maanden neemt de aandacht voor vleesvervangers toe die niet op een vergelijkbaar vleesproduct lijken. Een van de eerste bedrijven die een dergelijke strategie van zogenoemde Plant forward-producten aankondigde, is Beyond Meat. Het bedrijf kondigde eind juli aan worstjes te maken die niet op vlees lijken, maar de smaak en structuur van de ingrediënten omarmen. De worsten worden gemaakt van ingrediënten als linzen, spinazie en paprika en doen vooral denken aan de bonen- of bietenburgers die het segment tot tien jaar geleden kenmerkten. Inmiddels hebben verschillende bedrijven vergelijkbare producten aangekondigd. Zo komt in Nederland Vivera met een vergelijkbare lijn.
Clean label voor flexitariërs
De nieuwe strategie moet aansluiten op een markt waar consumenten steeds meer letten op de bewerkingsgraad van de producten. Zeker in de Europese markt lijkt de bewerkingsgraad een belangrijke factor. Uit het onderzoek van Griffith Foods blijkt dat 79% van de Europese consumenten liever geen kunstmatige ingrediënten eet.
Daarnaast hopen bedrijven nieuwe doelgroepen aan te boren. Lang werd gedacht dat de voornaamste doelgroep van vleesvervangers nieuwe flexitariërs zijn. Uit recent onderzoek blijkt echter dat vooral vegetariërs, veganisten en strenge flexitariërs, die maximaal twee dagen per week vlees eten geïnteresseerd, zijn in alternatieven. Flexitariërs die nog geregeld vlees eten laten de productgroep links laten. Met de Plant Forward-producten hoopt de sector deze doelgroepen aan te spreken. Deze groepen bestaan voor een groot deel uit bewuste consumenten, die bij uitstek clean label producten waarderen.
Groeimarkt
De focus op doorzichtige producten zorgt voor nieuwe impuls in de markt. Uit onderzoek van Griffith Foods blijkt dat medio dit jaar 18% van de markt voor vleesvervangers bestaat uit de Plant Forward-categorie. De laatste jaren nam de populariteit van het type product aanzienlijk af, ten gunsten van producten die vlees nabootsen. Inmiddels is deze dynamiek compleet omgekeerd.
Recente cijfers over de groei van het Plant Forward-segment zijn nog niet beschikbaar, maar uit de analyse van Griffith Foods blijkt dat de trend al langer speelt dan gedacht. Terwijl het segment van de Plant forward-producten in 2022 met 6,5% groeide, nam de vraag naar producten die vlees nabootsen in deze periode met 6,3% afnam.