Tyson Foods heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025 het sterkste kwartaal in twee jaar tijd neergezet, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van het bedrijf. Met name de sterke resultaten van de pluimveevleesafdeling droegen bij aan het sterke resultaat. Het bedrijf presteert zelfs beter dan de afdeling bereidde voeding, dat een zwakker resultaat neerzette.
De resultaten zijn zo sterk gebleken dat Tyson zijn verwachtingen voor de rest van het jaar naar boven heeft bijgesteld. De omzet van het bedrijf steeg met 2,3% vergeleken met het eerste kwartaal van 2024 tot $13,6 miljard. Het bedrijfsresultaat viel maar liefst 151% hoger uit en steeg tot $580 miljoen. Daarmee presteert het bedrijf duidelijk beter dan marktanalisten hadden verwacht. De waarde van het aandeel reageerde beperkt op het succes en steeg met 2,2% tot $57,75.
Kippenvleesmarkt bleek het sterkst
Met name een sterk resultaat op de pluimveevleesmarkt zorgde voor het succes. In totaal boekte de afdeling een resultaat van $351 miljoen, wat op een verbetering van 98,3% neerkomt. Als gevolg hiervan steeg de marge tot 8,6%. In hetzelfde kwartaal van 2024 kwam de marge uit op 4,4%. Dit is een opmerkelijk sterk resultaat, aangezien de verkochte volumes met slechts 1,5% toenamen, terwijl de gemiddelde prijs met 0,7% daalde ten opzichte van het jaar ervoor. CEO Donnie King geeft aan dat het sterke resultaat werd behaald omdat consumenten volop extra proteïne aan hun dieet toevoegen.
Daarnaast was de afdeling bereidde voeding goed voor een winst van $209 miljoen. Hoewel deze afdeling de op een na sterkste prestatie leverde, daalde het resultaat met 14% ten opzichte van 2024. Dit is opmerkelijk aangezien convenience door marktanalisten over het algemeen als een van de sterkste groeimarkten in voeding wordt beschouwd. De marge van de afdeling daalde ondertussen van 9,6% naar 8,5%, waarmee de afdeling nipt zwakker presteerde dan de pluimveevleesafdeling. Voor een deel is het zwakkere resultaat toe te schrijven aan een daling van de verkochte volumes van 3,2%. Daarnaast was de stijging van de prijs van 0,4% niet voldoende om de hogere kosten te compenseren.
Rundvleesmarkt zet negatief resultaat neer
Het resultaat van de varkensvleesafdeling verbeterde met 51,3% ten opzichte van het jaar ervoor en kwam uit op $59 miljoen. De marge verbeterde, maar bleef nog steeds aanzienlijk zwakker dan de marges van de pluimveevlees- en gemaksvoedingsafdelingen, met een toename van 3,6% tot 2,6%. Het betere resultaat dankt Tyson aan een toename van de prijzen van 7% als gevolg van sterke Amerikaanse exportvolumes. De verkochte volumes daalden in dezelfde periode iets met 0,4%.
Het resultaat op de rundvleesmarkt blijft ondertussen negatief, maar is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. In totaal schreef het bedrijf een verlies van $64 miljoen, tegenover een verlies van $206 miljoen een jaar eerder. Daarmee daalde het verlies met 68,9%. De marge blijft eveneens negatief, maar herstelde van -4,1% naar -1,2%. Zowel Tysons verkochte volumes als de gemiddelde prijs van rundvlees verbeterde. In totaal nam het volume met 5,6% toe en steeg de gemiddelde prijs met 0,6%. Dit resulteerde in een stijging van de omzet van 6,2% tot $5,3 miljard.