Rundvlees is niet langer het meest geconsumeerde vlees in Argentinië. Inmiddels heeft pluimveevlees het stokje overgenomen, zo blijkt uit recente data van de beurs van Rosario.
Uit een recente prognose van de beurs van Rosario bleek al dat kippen- en varkensvlees aan populariteit te winnen ten opzichte van rundvlees. In de prognose werd de verwachting uitgesproken dat de consumptie van kippenvlees licht zou dalen, maar minder dan rundvlees. Ondertussen zou varkensvlees zijn opmars doorzetten.
Inmiddels is de definitieve data binnen en wat blijkt, de consumptie van kippenvlees is aanzienlijk gestegen. Uit de data blijkt dat de consumptie per hoofd van de bevolking is gestegen tot 49,3 kilo pluimveevlees. Dat is nipt hoger dan de rundvleesconsumptie van 48,5 kilo. Ondertussen steeg ook de consumptie van varkensvlees, al blijft die consumptie aanzienlijk lager dan de consumptie van kippen- en rundvlees. De totale consumptie kwam uit op 17,7 kilo per hoofd van de bevolking.
Inflatie
De belangrijkste reden voor het veranderende consumptiepatroon is de hyperinflatie, die de koopkracht van Argentijnen de laatste jaren aanzienlijk onder druk zette. Daarom kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere proteïnebronnen. Kip is daarbij bijzonder geliefd en dat mag niet verbazen. Volgens lokale media is kip in het Zuid-Amerikaanse land ongeveer 50% goedkoper dan rundergehakt.
De vraag is echter hoe lang kip het populairste vlees blijft. De Argentijnse economie vertoont sinds president Javier Milei zijn hervormingsprogramma is gestart voorzichtige tekenen van herstel. Gezien de culturele betekenis van rundvlees ligt het in de lijn der verwachting dat de consumptie weer toeneemt zodra de Argentijnse consument weer meer te besteden krijgt.