De Nederlandse consument heeft de afgelopen 10 jaar steeds iets meer van het de totale huishoudelijke uitgaven besteedt aan voeding en niet-alcoholische dranken. Dat tonen nieuwe cijfers van Eurostat aan. Binnen de Europese Unie wordt 13% van de consumptieve bestedingen gebruikt voor voeding.
Huishoudens in de Europese Unie hebben over heel 2019 meer dan €956 miljard uitgegeven aan voeding en niet-alcoholische dranken. Dit is 6,8% van het bruto binnenlands product in de EU. Het houdt in dat bij de Europese consumenten gemiddeld 13% van de totale consumptieve uitgaven gebruikt wordt voor voeding. Daarmee is het de derde grootste uitgave, na huisvesting, water, elektriciteit en brandstoffen (23,5%) en vervoer (13,1%).
Het land dat procentueel gezien het meeste uitgeeft aan voedsel en niet-alcoholische dranken is Roemenië. In dat land benutten de consumenten 26% van de totale consumptieve uitgaven aan deze groep. Litouwen staat op 2 met 20,2%. Estland volgt daarna met een percentage van 19,3%. In Ierland, Luxemburg en Oostenrijk ligt het percentage dat wordt besteed aan voeding en niet-alcoholische dranken onder de 10%. Respectievelijk op 8,6%, 8,9% en 9,7%.
Nederlandse consument besteedt meer
In de periode van 2009 tot en met 2019 zijn de uitgaven aan voedsel in de meeste lidstaten gedaald of stabiel gebleven. In Nederland hebben we in deze periode juist iets meer uitgegeven aan voeding. Een stijging van 0,4 procentpunt naar 11,3% is zichtbaar. In Tsjechië was de grootste stijging zichtbaar: Een plus van 1,3 procentpunt naar 15,5%. Ook Slowakije en Hongarije laten stijging zien in het aandeel uitgaven aan voeding en niet-alcoholische dranken.
Dalingen zijn er ook. Bijvoorbeeld in Litouwen. Daar ging het percentage van de totale huishoudelijke uitgaven aan voedsel omlaag van 25,4% in 2009 naar 20,2% in 2019. Malta laat een daling zien van 3,5 procentpunten en Polen een afname van 3 procentpunten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.