Tom Werner, de directeur van de Amerikaanse fritesproducent Lamb Weston, verwacht dat de vraag naar frites voorlopig nog zwak blijft. De maatregelen om het coronavirus in te perken en het koude weer zijn hier volgens hem debet aan. Wel verwacht Werner dat een deel van het verlies gecompenseerd kan worden met hogere verkoopcijfers in supermarkten en door middel van afhaalmogelijkheden.
In het rapport over de kwartaalcijfers van de Amerikaanse fritesproducent Lamb Weston laat CEO Tom Werner weten de komende periode nog altijd een zwakke vraag naar frites te verwachten. "Dit omdat overheden sociale beperkingen blijven opleggen en omdat de koude weersomstandigheden het buiten dineren beperken." Toch verwacht hij dat dat de vraag vanuit de afhaalindustrie en de supermarkten een gedeelte van dat verlies kan compenseren. Ook in de Europese Unie is dat fenomeen zichtbaar: zo liet de verkoop van diepvriesproducten, waaronder diepvriesfrites, in België tussen maart en april een stijging van 37% zien en gaven Duitsers in de eerste 6 maanden van het jaar €26 miljoen meer uit aan diepgevroren producten.
Vooruitkijkend naar 2021
Werner kijkt met een positieve blik naar de komende maanden van boekjaar 2021. "Wij verwachten dat de verkoop richting restaurants later dit jaar kan groeien naar een niveau nabij het pre-corona-tijdperk. Met name als de vaccins en andere maatregelen erin slagen om de verspreiding van het coronavirus op grote schaal te beperken." In het thuisland, de Verenigde Staten, verwacht het bedrijf de komende periode dat de verkopen richting de retailmarkt boven het niveau van afgelopen jaar blijven.
De verkopen richting de foodservice (variërend van horeca tot en met de kantines van scholen), lagen over de afgelopen periode tussen de 60% en 65% ten opzichte van vorig jaar en de verkoop richting de restaurants lag voor die periode rond de 85%. Voor beiden wordt ook niet veel progressie verwacht, al is ook zeker geen sprake van een teruggang. Dit geldt ook voor de Europese joint venture Lamb Weston/Meijer, waar eveneens een verkoopniveau van 85% ten opzichte van vorig jaar wordt gesignaleerd. Werner ziet dat als een positieve ontwikkeling.
Een minder positieve ontwikkeling, zo meldt de fritesproducent, is het feit dat er zeker nog flink wat kosten gemaakt moeten worden als gevolg van de coronapandemie. Daarbij kan gedacht worden aan de kosten voor het stil leggen, saneren en/of herstarten van de vele productiefaciliteiten, het verkorten van verschillende looptijden, de kosten voor het aannemen en onderhouden van nieuwe en betere protocollen rondom de veiligheid en hygiëne en de kosten die gemaakt zijn of moeten worden in verband met het langer verwerken van aardappelen uit de opslag dan in voorgaande jaren.
Verliezen in tweede kwartaal
Hoewel het bedrijf positief is over komende periode, heeft Lamb Weston wel een moeizaam tweede kwartaal (van gebroken boekjaar 2021) achter de rug. In vergelijking tot het tweede kwartaal van boekjaar 2020 daalde de netto-omzet met 12% naar $896 miljoen en ging het bedrijfsresultaat met 28% omlaag tot $140 miljoen. Het afgezette volume moest eveneens een grote klap verwerken: -14%, voornamelijk als gevolg van de verminderde vraag naar diepgevroren aardappelproducten buitenshuis.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.