Het bruto binnenlands product (bbp) is in het eerste kwartaal van 2021 met 0,5% gekrompen ten opzichte van een kwartaal eerder, zo meldt het CBS. Dit komt vooral door een daling van de consumptie door huishoudens. Consumenten gaven 3,5% minder uit vergeleken met een kwartaal eerder en 8,5% minder dan hetzelfde kwartaal in 2020.
De overheidsconsumptie daalde met 1,5% ten opzichte van het laatste kwartaal van 2020. De investeringen stegen met 3,7%. De uitvoer en invoer van goederen en diensten namen met respectievelijk 1,6% en 1,3% toe. De stijging van de investeringen en het handelssaldo dempten de economische krimp over het eerste kwartaal. Het bbp lag het eerste kwartaal 3,4% onder dat van voor de coronacrisis en was 2,8% kleiner dan een jaar eerder.
Vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 gaven consumenten 8,5% minder uit, vooral door de strengere en langere lockdown. Ook was 2020 een schrikkeljaar, met dus een extra koopdag. Aan voedingsmiddelen, dranken, tabak en energie hebben consumenten meer besteed vergeleken met het eerste kwartaal van 2020.
Minder besteed aan voedingsmiddelen in maart
Er werden vandaag (18 mei) ook consumptiecijfers over maart gepubliceerd. In maart 2021 hebben consumenten 0,4% minder besteed dan in maart vorig jaar. Een maand eerder was de krimp nog 11,6%. De veel kleinere krimp in maart komt onder meer doordat de consumptie vorig jaar ook al op een laag niveau lag vanwege de eerste lockdown die medio maart inging. In maart 2021 besteedden consumenten minder aan diensten en voedingsmiddelen dan een jaar eerder, maar meer aan duurzame goederen. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 0,6% minder uit dan in maart 2020, toen er veel gehamsterd werd in de supermarkten.
Drie weken geleden meldde het CBS dat de detailhandel in maart 5,9% meer heeft omgezet dan in maart 2020. De non-foodsector realiseerde een kleine omzetstijging, terwijl de foodsector omzet verloor.
Ondernemersvertrouwen horeca trekt aan
"Alles wat met food te maken heeft, is doorgaans redelijk conjuctuur bestendig", zegt hoofdeconoom van het CBS Peter Hein van Mulligen tegenover Foodbusiness. "Maar het feit dat de horeca al een jaar grotendeels dicht is, zorgt ervoor dat deel van de afzet is weggevallen." Het ondernemersvertrouwen in de horeca trekt ondertussen aan. Volgens Van Mulligen is dat 'aanzienlijk minder negatief dan begin dit jaar'. Ook zijn er 'zelfs in de horeca' plannen het personeelsbestand uitbreiden, zo blijkt uit het aantal vacatures aan het eind van het kwartaal. Van Mulligen: "Het Lijkt erop dat er licht is aan eind van tunnel."
Volgens Van Mulligen behoort Nederland met 0,5% negatieve economische groei tot de middenmoot van Europa. "Wat slechter dan de kwartalen hiervoor, maar we zijn aanzienlijk minder geraakt dan andere landen."
Vooruitzichten
Het economische beeld voor mei verbetert, aldus Van Mulligen. "Het lijkt erop dat de Nederlandse economie toch verder in de herstelfase terecht is gekomen. Er was nog een krimp, maar vooral bij de consumptie. Er zijn nog steeds grote verschillen tussen bedrijfstakken en ook op arbeidsmarkt is er een difuus beeld, maar het economisch beeld verbetert heel duidelijk."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.