Albert Heijn

Nieuws Groente en fruit

ZON profiteert van omzetgroei in retail

17 Juni 2021 - Linda van Eekeres

Afzetorganisatie van groente en fruit ZON ziet (ondanks corona) de omzet over 2020 met 10% groeien: van €264 miljoen in 2019 naar €291 miljoen over 2020. De winst is €6,5 miljoen. Het goede resultaat is deels te danken aan verkoop van onroerend goed. Ook de stijging van verkopen in de retail droegen bij. 

De omzet groeide op het gebied van volume en uitbetaalprijzen. Volgens de Koninklijke Coöperatieve Telersvereniging Zuidoost-Nederland, zoals ZON voluit heet, droeg een significante omzetstijging bij de retailklanten daaraan bij. ZON verwacht dat dit zich verder ontwikkelt, 'omdat zowel bij klanten als telers de wens bestaat om direct met elkaar zaken te doen'. "ZON investeert daarom ook in het ontwikkelen van de organisatie om telers en klanten hierin te bedienen. Dankzij de opgebouwde expertise worden steeds meer klanten ontzorgd met op hen afgestemde producten en diensten", aldus de afzetorganisatie in een persbericht.

Veilingklok als marktplaats groeit
De veilingklok als marktplaats groeit in bepaalde segmenten, stelt ZON. De coöperatie heeft daarop ook actief acquisitie gevoerd. Om jaarrond producten te kunnen aanbieden wordt de samenwerking met Spaanse telersorganisaties in het winterseizoen verder versterkt. Er wordt ook geïnvesteerd in ICT om vanaf begin 2022 een aantal nieuwe functionaliteiten te kunnen aanbieden aan kopers en telers, 'waardoor de klok nog beter kan inspelen op behoeften in de markt'. 

Het telers- en consumentenplatform Vaneigenbodem.nl dat is ontwikkeld ter ondersteuning van de verkoopstrategie moet volgens ZON de komende jaren, in samenwerking met de telers, verder uitgroeien.

Maatwerk
De directie, bestuur en raad van commissarissen van zijn van mening dat 'maatwerk nodig zal zijn voor ZON om vanuit een heterogeen samengestelde coöperatie zowel grote als kleine telers te kunnen blijven faciliteren in hun ondernemerschap en hun gang naar de markt'. "Verdere focus op key accounts en versterking van het aanbod op de marktplaats qua volume en qua assortiment blijven daarbij centraal staan." 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden