Rabobank verwacht dat thuisbezorgen een hogere vlucht gaat nemen in 2021 (+55% tegen 39% in 2020). Voor het supermarktkanaal verwacht zij 7% groei in 2021 (in 2020 was dit 11%). De bank analyseerde de impact van de pandemie op de afzetkanalen in foodservice en foodretail in het rapport 'Kansen in een snel veranderende foodmarkt'.
Nederlanders staan te popelen om weer een terrasje te pakken, uit eten te gaan en een feestje te vieren. Met name vanuit een foodservice-perspectief is dat een geruststellende gedachte, aldus Rabobank. De klant is er in ieder geval nog. Vooral voor restaurants verwacht de bank een opleving in de tweede helft van het jaar. Dat kan het slechte eerste halfjaar van 2021 niet compenseren. Ook verwacht de bank 40% krimp voor de horeca vergeleken met 2019. Ten opzichte van het rampjaar 2020 is dit nog steeds ruim 25% groei. Rabobank houdt geen rekening met nieuwe lockdownmaatregelen in de herfst of winter van 2021. De bank hoopt dat de ziekenhuisopnamen binnen de perken blijven en er geen nieuwe variant van het virus komt.
Grondstofprijsinflatie
Door verstoringen in de logistieke keten en mismatches tussen vraag en aanbod die de coronapandemie het afgelopen anderhalf jaar heeft veroorzaakt, is de stijging van de grondstofprijzen ondertussen een steeds grotere factor aan het worden. De prijzen voor veel agrarische grondstoffen, maar ook voor energie en verpakkingsmaterialen, zijn de afgelopen maanden hard gestegen. Die kostprijsstijgingen zijn voor een deel geabsorbeerd in de keten. Maar, Rabobank ziet die inflatie ook terugkomen in prijsverhogingen op het supermarktschap.
Rabo prognoses foodservice, supermarkten en totale foodmarkt. Bron: Rabobank, FSIN, CBS
Impact verschilt erg per sector
Uiteindelijk blijft ook 2021 een gitzwart jaar met 27% krimp voor de totale foodservicemarkt. Pas in 2022 gaat de omzet grotendeels herstellen, hoewel de impact per sector in food sterk kan verschillen. Voor de foodservice totaal verwacht Rabobank een groei van 20% in 2021 en dit groeit in 2022 door naar 37%. Voor het supermarktkanaal verwacht de bank juist een krimp van 2.4%, tegen 12% groei in 2020.
In de eerste helft van 2021 lagen de consumentenprijzen hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Die prijsverhoging is afgelopen jaar redelijk geruisloos doorgevoerd. De aanhoudende inflatie betekent dat consumentenprijzen nu nog verder kunnen oplopen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.