In de Nederlandse handel blijft de Zuid-Afrikaanse citroen favoriet. Deze markt is groeiende. Doordat de coronaregels wereldwijd versoepeld zijn, kan de horeca steeds meer gebruik maken van citroenen, met een positief effect op de prijzen tot gevolg. Door tegenvallende weersomstandigheden in Zuid-Afrika en China is er schaarste in de markt.
De prijs voor een doos citroenen ligt op dit moment rond de €20, wat volgens handelaren een goede prijs is. De Nederlandse handel neemt naast Zuid-Afrikaanse citrus ook Turks en Spaans product af. Maar de voorkeur ligt bij de Zuid-Afrikaanse Eureka citroen, omdat deze een stuk sappiger is. Volgens een handelaar komen er dit jaar lagere volumes naar Argentinië, omdat er handelsblokkades zijn opgeworpen. Het Zuid-Amerikaanse land is als de dood voor de schimmelziekte die in sommige partijen wordt aangetroffen. Hierdoor zijn zogenoemde black spots ingesteld. Op het moment dat de inspectie een black spot vindt, mag het product niet naar Europa verhandeld worden. Hierdoor worden er lagere volumes vanuit Argentinië verhandeld. Binnenkort gaat de Turkse citroenoogst officieel van start. Vorig seizoen kan worden omschreven als een ramp, maar de vooruitzichten voor dit seizoen zijn veel beter, aldus handelaren. In het algemeen is het weer goed geweest en dat heeft geleid tot bevredigende volumes.
Spaanse citroenproductie daalt
De Spanjaarden verhandelen jaarlijks $1 biljoen citroenen. Na een recordoogstjaar daalt de Spaanse citroenproductie in 2021 naar verwachting met 23% als gevolg van ongunstige weersomstandigheden. In de eerste prognose van de citroenoogst voor volgend seizoen wordt de totale opbrengst geraamd op 1.035.000 ton, wat aanzienlijk lager is dan de oogst in het vorige seizoen.
Gebrek aan containers
Uit handelsgeluiden blijkt dat 2021 qua logistiek een lastiger jaar is door het gebrek aan containers. Als gevolg van de coronacrisis vindt er hierdoor prijsopdrijving plaats. Het gevolg is minder handel, en vertraging in de handel. Het wordt lastiger om producten weg te krijgen uit Europa. Of dit een blijvend iets is, durven handelaren niet te voorspellen.
Nederland plek 4
Mexico staat op nummer 2 met $ 536 miljoen verhandelde citroenen op jaarbasis. Gevolgd door Zuid-Afrika (392 miljoen) en Nederland (329 miljoen) op respectievelijk plek 3 en 4. Turkije maakt dit jaar een flinke exportstijging door in onder andere citroen.
Afghanistan importeert meeste citroenen
Afghanistan importeert wereldwijd de meeste citroenen ($ 15 miljoen). Wat de invloed van de huidige machtsovername van de Taliban op de import zal zijn, is uiteraard nog niet bekend in de markt. Na Afghanistan importeren de Fransen de meeste citroenen ($ 14 miljoen). Zuid-Korea volgt met $13 miljoen geïmporteerde citroenen. Nederland staat op een bescheiden zevende plaats ($ 4 miljoen).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.