Pralinemaker Neuhaus maakt door het coronavirus moeilijke tijden door. De Belgische fabrikant draaide vorig jaar een verlies, maar blijft toch winkels openen. In de Duitse steden Düsseldorf en Berlijn gingen dit jaar al nieuwe pralinewinkels open. Binnenkort gebeurt hetzelfde in Den Haag en op het Londense Waterloo Station.
Vorig jaar maakte Neuhaus verlies, en de kans bestaat dat dat ook dit jaar zo zal zijn. Zo boekte de chocoladetak van de beursgenoteerde holding Bois Sauvage (waarvan Neuhaus het belangrijkste onderdeel is) in 2020 €2,9 miljoen verlies. Het was het eerste verlies in 15 jaar. In 2019 werd er nog € 14,3 miljoen winst geboekt. Door corona maakt Neuhaus een moeilijke periode door, net als andere pralinemakers. De afname van het toerisme is de grootste oorzaak hiervan. Bij Leonidas wordt één op de tien winkels met sluiting bedreigd.
Minder huur betalen
Aan het begin van de pandemie maakte Neuhaus een analyse waaruit bleek dat de coronacrisis een tijdelijke crisis is, van een jaar of twee. Het bedrijf voerde tijdelijke besparingen door om de cashflow onder controle te houden. Het bedrijf blijft op basis van deze analyse nu investeren in nieuwe winkels. CEO Ignace Van Doorselaere geeft tegenover de Vlaamse krant De Tijd aan dat hij de nieuwe winkels opent op locaties die ook na corona populair zullen zijn. Met de eigenaren van de gebouwen wordt afgesproken tijdelijk minder huur te betalen zolang corona een belemmering is. De nieuwe winkels werken ook met minder personeel dan in 'normale tijden'.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.