Tomatoworld/Thierry Schut

Interview Tomatoworld

Tomatoworld: 'Telen op afstand wordt belangrijker'

23 September 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Tomatoworld is een plek waar het bedrijfsleven en leerlingen uit het onderwijs meer kunnen leren over de voedingstuinbouw in Nederland. In de demokas in Honselersdijk staan 52 soorten tomatenrassen die bekeken en geproefd kunnen worden. "Wij willen uitdragen dat de tuinbouw staat voor toonaangevende technologie", meldt directeur Miranda van den Ende.

Waarom zijn jullie opgericht? Heeft de tuinbouw meer aandacht nodig?
"Samen met een aantal bedrijven uit de sector heb ik Tomatoworld in 2009 opgezet. Ik vind namelijk dat er te weinig wordt verteld over de waarde van de Nederlandse voedingstuinbouw. De tomaat is een uithangbord voor de promotie van de tuinbouwsector, al is het verhaal veel breder. Wij willen uitdragen waar de tuinbouw voor staat; wij zijn toonaangevend als het gaat om technologie."

Welke doelgroep hebben jullie voor ogen?
"Onze belangrijkste doelgroep is business-to-business. In de periode voor de coronacrisis waren hier wekelijks groepen Aziaten uit het bedrijfsleven te vinden. Toen die inkomsten wegvielen, was dat uiteraard zwaar. Inmiddels komen weer mondjesmaat mensen uit de foodbusiness op bezoek, al zien we ook veel kwekers. Voor sommige telers uit het buitenland zijn zaken in onze demokas (zoals datagedreven telen) echt nieuw en anderen nemen na een rondleiding contact op met een van onze partners om bijvoorbeeld een kas te laten bouwen. Daar is ons land sterk in. Daarnaast geven wij ook nog rondleidingen aan leerlingen. Zo werken wij samen InHolland en TU Delft. Twee keer per week komen hier groepen tuinbouwstudenten of studenten die meer over data-technologie of robotisering willen leren."

Over die partners gesproken, wie zijn dat?
"Onze founding fathers zijn The Greenery en Greenco. De samenwerking met The Greenery is afgelopen jaar overigens wel gestopt, omdat de focus bij hen op andere zaken lag. Greenco is nu ook een 'gewone' partner en we huren de ruimte in Honselersdijk van hen."

De bevolking neemt toe, en daardoor ontstaat een voedingsvraagstuk. Hoe zien jullie dat?
"Het verslepen van groenten en fruit over de wereld, is onhoudbaar. Je krijgt een te hoge voetafdruk. Telen op afstand wordt daarom steeds belangrijker. Nederlandse telers kunnen hierin een grote rol spelen. Plantweerbaarheid is op dat gebied onontbeerlijk. Daarvoor is wel een andere mindset nodig, zeker nu we wereldwijd met een tomatenvirus kampen. Producenten halen het uiterste uit de plant om tot een hoge productie, met lage kostprijs, te komen. Weerbaar telen levert een gezondere plant op, met tegelijkertijd een lagere foodprint. Dat verdient een hogere prijs vanuit de retail, maar het is de vraag of die dat wil betalen. Wanneer er andere logistieke oplossingen worden gevonden, kunnen telers in de toekomst direct aan de consument leveren. Dan neemt de macht van de supermarkt af. Je ziet al dat 'local for local' oprukt. Een interessante ontwikkeling om te volgen."

Wat zijn belangrijke innovaties in de voedingstuinbouw?
"De datagedreven kas is nieuw. De plant geeft aan wat hij nodig heeft en de teler kan met behulp van de data zijn klimaat, water en energie op afstand regelen. Dat is de toekomst; daarin is telen mogelijk met minder specifieke teeltkennis en neemt robotisering toe. De Nederlandse tuinbouwsector is goed in efficiëntie. Dat is iets wat ons onderscheidt van andere landen. Zo wordt in Nederland één kilo tomaten geoogst met gemiddeld elf liter water. Dat is in Spanje dertig liter, en in Mexico maar liefst zestig liter. Wil je duurzaam telen, dan moet je investeren in efficiency en de weerbare plant. Precies wat David Attenborough aangeeft in zijn film 'A Life on our planet'. Hij roemt de Nederlandse glastuinbouw om duurzaamheid en efficiëntie. Dat is iets waar de rest van de wereld van kan leren."

Steeds meer Chinezen gaan ook tomaten telen. Hoe kijk je daar naar?
"Klopt. Er worden steeds meer hoogwaardige kassen gebouwd in China, met behulp van Nederlandse bedrijven. Het verschil tussen China en ons land is wel, dat wij hier een cluster van tuinbouwbedrijven met toeleveranciers en kennispartners hebben. Dat ontbreekt in China, en daardoor zie je dat sommige projecten mislukken. Integrale samenwerking van ketenpartijen is onontbeerlijk."

Wat is jullie relatie tot Dutch Food Week, als partner?
"Wij vinden het belangrijk om rondleidingen te geven, en juist in de week van Dutch Food Week is iedereen welkom. In het verleden hielden wij ook bewustwordingsevenementen om consumenten te vertellen hoe gezond groente en fruit zijn. Ook werd hier 'yoga in de kas' gegeven en werden er tomatenworkshops georganiseerd. Maar dat staat nu 'on hold', want door corona zijn de prioriteiten verschoven. Het is nog altijd wel een feit dat de gemiddelde consument te weinig groente en fruit eet, en dat is ontzettend jammer."

Foodbusiness is mediapartner van de Dutch Food Week. Meer weten over het programma en de overige partners? Kijk op www.dutchfoodweek.nl.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden