Melk, eieren en yoghurt waren afgelopen jaar de meest verkochte biologische producten in de supermarkt, zo tonen de IRI-verkoopcijfers van Nederlandse supermarktketens aan. De omzet van biologische producten steeg in het coronajaar met bijna 13%. Van alle Nederlandse huishoudens koopt meer dan 95% weleens een biologisch product, meldt brancheorganisatie Bionext in haar jaarlijkse trendrapport.
De omzet van biologische producten steeg afgelopen jaar met 12,9%, terwijl het marktaandeel redelijk stabiel bleef rond de 3,2%. Opvallend is dat de totale supermarktomzet met 11,8% ook gelijk is gebleven. Het betekent dat consumenten in de supermarkt meer geld uitgegeven aan biologische producten en juist minder aan gangbare items. De grootste categorie in het biologische segment in de supermarkt blijven de groenten. De omzet daarvan ging afgelopen jaar met 14,1% omhoog. De tomaat is de meest verkochte biologische groente.
Melk, eieren en yoghurt
Van alle Nederlandse huishoudens kocht 95,6% vorig jaar weleens een biologisch product. Met name biologische melk (€73,5 miljoen), eieren (€67 miljoen) en yoghurt (€44,8 miljoen) waren vorig jaar in trek onder Nederlanders. De categorie 'eieren' is overigens wel een uitzonderlijke categorie. Want, van alle verkochte eieren in Nederland (inclusief de eieren buiten de supermarkt) is 16,95% biologisch. Dat is ver boven het eerdergenoemde marktaandeel van 3,2%.
"Hoe verser het product, hoe dichter het bij de boer en de natuur staat. De keuze om melk, eieren en yoghurt biologisch te kopen, lijkt dus makkelijker. Het zijn producten waarbij de meerwaarde meer of beter voelbaar is. Om biologisch groter te laten worden, moet het voor andere producten ook vanzelfsprekender worden om ze biologisch te kopen," aldus Michaël Wilde, de directeur van Bionext, de brancheorganisatie voor de biologische sector.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.