Yum! Brands, het moederbedrijf van KFC, Pizza Hut en Taco Bell, heeft in het laatste kwartaal van 2021 een tegenvallende nettowinst geboekt. De omzet lag met $1,89 miljard hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar ($1,743 miljard), maar de winst viel lager uit: $330 miljoen tegenover $332 in Q4 2020. Op jaarbasis steeg de winst wel behoorlijk.
Vandaag publiceerde het bedrijf zijn jaarcijfers. De winst steeg over het hele jaar 2021 van $904 miljoen over 2020 naar $1,575 miljard. Een toename van 74%. In het vierde kwartaal steeg de omzet ten opzichte van het laatste kwartaal van 2020 8%. Over het hele jaar steeg de omzet 16%, naar $6,584 miljard.
Van de verschillende restaurantketens groeide de omzet van KFC het meest. 12% in het vierde kwartaal van 2021 vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder en 23% over het hele jaar bezien, naar $2,79 miljard. De omzet van Pizza Hut nam daarentegen het vierde kwartaal 3% af. Over het hele jaar steeg de omzet van Pizza Hut 3% naar ruim $1 miljard. Taco Bell was goed voor een omzetgroei van 9% over Q4 en 10% over heel 2021, tot $2,24 miljard.
'Zelfverzekerd en energiek jubileumjaar in'
David Gibbs, CEO zegt in een persbericht: "We hebben in 2021 maar liefst 4.180 locaties geopend, het sterkste groeijaar in de geschiedenis van Yum! en een record in de restaurantindustrie. We bereikten ook nieuwe hoogten in de digitale verkopen van meer dan $22 miljard. Ik ga 2022 -het jaar waarin Yum! 25 jaar bestaat - zelfverzekerd en energiek in." Met digitale verkopen bedoelt Yum! alle transacties waarbij er van geautomatiseerde bestellingssystemen gebruik wordt gemaakt. Gibbs heeft geen uitspaken gedaan over de omzet- en winstverwachting.
Op de beurs reageerde het aandeel Yum! Brands amper op de jaarcijfers. Er was sprake van een minieme daling.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.