Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar Drewry's World Container Index is deze week weer een heel klein beetje gezakt. Freightos ziet naast stabiele tarieven 'een welkome eerste hint van herstel van de verstoringen' in de daling van het aantal schepen dat wacht op een plek in de grootste haven van de Verenigde Staten.
De Drewry's World Container Index is deze week met 0,2% gezakt tot $9.359,10 per container van 40 voet. Dat is nog steeds 80% hoger dan dezelfde week vorig jaar. De vrachttarieven op de route Shanghai – New York stegen met 2% tot $13.437 per grote container, die op Shanghai - Los Angeles en vice versa daalden echter met 1% tot $1.250 per 40-voets-container. Evenzo daalden de tarieven voor Rotterdam – Shanghai en New York – Rotterdam elk met 3% tot respectievelijk $1.396 en $1.235 per container. De koersen op Shanghai – Rotterdam, Shanghai – Genua en Rotterdam – New York schommelden rond het niveau van de voorgaande weken. Drewry verwacht de komende weken geen grote schommelingen in de tarieven.
File bij haven LA wordt korter
Behalve dat de tarieven stabiel lijken te blijven, is het aantal schepen dat wacht op een plek in de grootste haven van de Verenigde Staten, Los Angeles/Long Beach (zie foto), sinds begin januari met bijna 30% gedaald tot minder dan tachtig schepen. Hoewel dit nog steeds een enorme achterstand is, ziet dienstverlener in de containervaart Freightos in deze ontwikkeling 'een welkome eerste hint van herstel van verstoringen die gevolgen hebben gehad voor Amerikaanse importeurs en exporteurs'.
Freightos verwacht dat de stijgende prijzen voor scheepsbrandstof echter een opwaartse druk op het zeevervoer zullen blijven houden, zelfs als de volumes en de vraag afnemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.