Shutterstock

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

25 Oktober 2024 - Linda van Eekeres

De spottarieven voor containers dalen deze week verder. De World Container Index van Drewry is afgelopen week voor de veertiende week op rij gedaald, maar er is een grote één uitschieter naar boven te zien. Containers verschepen van Rotterdam naar New York werd 28% duurder.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Deze week daalde de World Container Index van Drewry met 4% tot $3.095 voor een 40voeter. Dat is bijna een halvering (-48%) sinds 18 juli toen de index op $5.937 stond. Op de route van Shanghai naar Rotterdam daalde het spottarief met 7% en vanaf de Chinese havenstad naar New York met 6%. Drewry verwacht dat de spottarieven voor containers die uit China worden verscheept de komende weken verder zakken.

Zoals gezegd stegen de tarieven voor containervervoer van Rotterdam naar New York wel, en met maar liefst 28% in een week. Dat is een stijging van $580 naar $2.663 per container van 40 voet. Vice versa stegen de prijzen met 4%. Hier worden verschillende verklaringen voor gegeven (niet door Drewry). Een is dat er nog steeds sprake is van enige congestie in havens door de staking aan de oost- en Golfkust van de VS die drie dagen heeft geduurd. Een verlader geeft verder bij The Loadstar aan dat rederijen in september met succes piekseizoentoeslagen hebben geïmplementeerd.

Door de naweeën van de Amerikaanse havenstaking kan er volgens dataplatform Freightos begin november ook nog steeds een containertekort zijn in Azië. Heel groot is het probleem volgens het platform echter niet, vooral doordat het hoogseizoen dit jaar vroeg kwam en al achter de rug is. Rederijen annuleren meer afvaarten (blanked sailings) van Azië naar Europa. Freightos verwacht dat de hogere vraag voor het Chinees Nieuwjaar dit jaar al begin november zal zijn, omdat er rekening wordt gehouden met het omvaren via Kaap de Goede Hoop.

Somalische piraten zijn terug
Verder zijn de Somalische piraten terug in de Indische Oceaan, zo schrijft Splash. Jarenlang was het rustig, tot er eind vorig jaar weer een schip werd gekaapt. Het UK Maritime Trade Operations Centre (UKMTO) heeft woensdag (23 oktober) melding gedaan van een bulkschip varend onder Chinese vlag dat werd benaderd door vijf bootjes. Nadat er waarschuwingsschoten waren gelost, kozen de bootjes het hazenpad.

Ook bulkvervoer zakt in prijs
Niet alleen containervervoer, maar ook bulkvervoer zakt in prijs, bij alle soorten schepen. De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvrachtvervoer van grondstoffen staat met 1.417 punten op het laagste punt sinds eind januari. Dit wordt deels geweten aan de zwakke Chinese economie.&

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden