De verwachte toename van import in de VS - door een dreigende nieuwe havenstaking én mogelijke verhogingen van de handelstarieven door Trump - begint al tot uiting te komen in de cijfers. De containerprijzen komen deze week ondertussen niet van hun plaats.
Volgens de nationale Amerikaanse retailersfederatie NRF zijn de importvolumes in de belangrijkste containerhavens van de VS de rest van dit jaar hoger dan eerder verwacht. Dit vanwege een dreigende nieuwe havenstaking aan de oost en Golfkust van de VS en de tariefverhogingen die de opnieuw tot president verkozen Donald Trump wil invoeren; 60% voor China en tot 20% voor de rest van de wereld. In oktober werd de staking van havenarbeiders na drie dagen beëindigd nadat er een voorlopig akkoord werd bereikt, maar de nieuwe deadline loopt medio januari af. De partijen staan nog steeds lijnrecht tegenover elkaar als het aankomt op automatisering.
Het hele jaar loopt de Amerikaanse import al voor op die van vorig jaar. En ook voor de laatste twee maanden van het jaar wordt die trend naar verwachting doorgezet. Voor november is de prognose van het importvolume in de VS 2,15 miljoen TEU (containers van 20 voet), tegen 1,89 miljoen TEU in november vorig jaar (+13,6%). Voor december wordt een volume van 1,99 miljoen TEU voorspeld, waar dat in december 2023 1,87 miljoen was (+6,1%). Daarmee komt het totaal voor 2024 op 25,3 miljoen TEU, 13,6% meer dan in 2023. De cijfers zijn flink opgekrikt sinds de prognose van een maand geleden, toen in november nog een volume werd voorspeld van slechts 0,9% hoger dan een jaar eerder en in december een magere +0,2% jaar-op-jaar.
In de laatste berekeningen van de retailfederatie zijn de effecten van een mogelijke havenstaking meegenomen, maar nog niet die van een extra goederenstroom om tariefsverhogingen voor te zijn. "We horen dat sommige handelaren ook hun zendingen vervroegen om de kostbare tariefverhogingen te vermijden die worden verwacht nadat Donald Trump is teruggekeerd in het Witte Huis", aldus Jonathan Gold, vicevoorzitter van de NRF. De winkeliersorganisatie heeft becijferd dat de door Trump voorgestelde tariefverhogingen de consumentenprijzen met maar liefst $78 miljard per jaar kunnen opdrijven.
Ook Dataplatform Drewry constateert dat de door Trump tijdens zijn verkiezingscampagne aangekondigde tariefsverhogingen ervoor hebben gezorgd dat Amerikaanse importeurs hun ladingen naar voren hebben gehaald en dat de vraag stuwt.
Containertarieven
De World Container Index van Drewry is deze week stabiel en maakt maar een heel kleine beweging van $3.444 naar $3.440 voor een 40 voetscontainer. Zeecontainervervoer van Shanghai naar Rotterdam steeg wel 2% in prijs, terwijl de route andersom 1% goedkoper werd. Van Rotterdam naar New York was een plus van 1% te zien. Verder bewogen alleen de prijzen op de lijn Shanghai - Los Angeles (-2%). Vanwege aangekondigde algemene verhogingen van rederijen die midden november ingaan, verwacht Drewry dat de spottarieven van Azië naar Europa komende week stijgen.
De relatief nieuwe tweewekelijkse Intra-Asia Container Index van Drewry voor zeecontainervervoer binnen Azië is de afgelopen twee weken met maar liefst 45% gestegen tot $829 per container van 40 voet. Drewry wijt dit aan een impuls richting de kerst en verwacht dat ook de komende twee weken de prijzen op deze lijnen zullen blijven stijgen.
Nederland voert meer voeding uit in september
De goederenexport van Nederland was in september 3% groter dan een jaar eerder, blijkt uit nieuwe CBS-cijfers. Er werden meer chemische producten, voeding- en genotsmiddelen en elektrotechnische machines uitgevoerd. In augustus kromp de Nederlandse export op jaarbasis nog met 2%. Recentere cijfers zijn er nog niet, maar in de CBS Exportradar van november waren de omstandigheden voor de export ongunstiger volgens het statistiekbureau dan in de radar van september. Dit doordat het Europese en het Duitse producentenvertrouwen is verslechterd alsmede het oordeel van Nederlandse en Europese fabrikanten over de exportorders.