Als geen Russisch gas meer naar Duitsland komt en er is geen alternatief, dan ligt de Duitse zuivelindustrie binnen drie dagen plat en wordt ook de retail niet meer bevoorraad. Voor zowel de zuivelketen als de consument zou dat een ramp zijn. Los daarvan, wordt zuivel in de winkel nog duurder. Dit zei voorzitter Peter Stahl, voorzitter van het Duitse Milchindustrie Verband (MIV, de Duitse NZO) tijdens het Berliner Milchforum.
"Voor het verwerken, koelen en verwarmen en bewaren van zuivel is gas van existentieel belang", aldus Stahl afgelopen vrijdag (8 april). Om deze reden heeft het MIV medio maart al contact opgenomen met de politiek om met voorrang een alternatief te vinden voor het Russische gas, mocht de kraan helemaal dicht gaan.
Klem met retailcontracten
Gas is niet het enige probleem voor de Duitse zuivelindustrie. De hoge prijzen op de zuivelmarkt maken het veel bedrijven ook lastig. Vooral die bedrijven die producten maken met extra toegevoegde waarde. Die kunnen niet de hoge melkprijzen uitbetalen die het huidige prijsniveau in de markt weerspiegelen en die de producenten van simpele bulkproducten maken, zoals boter en magere melkpoeder. De meerwaarde-producenten zitten vaak klem door langlopende retailcontracten, die niet of nog maar weinig hebben meebewogen met de markt, terwijl ze de melkveehouders wel een concurrerende en ook noodzakelijk hogere melkprijs moeten uitbetalen. Ze staan daardoor vaak financieel sterk onder druk, stelt Stahl.
Zuivel vóór de zomer nog duurder
Hij voorziet daarom, na de serie van prijsverhogingen van zuivel voor de retail per april, vóór de zomer nog een nieuwe serie prijsverhogingen over het hele zuivelspectrum. Die verhogingen zijn volgens hem onontbeerlijk voor de zuivelindustrie.
Een derde probleem, dat weer wel wordt veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne, is de beschikbaarheid van Vlog-waardige grondstoffen. Een groot deel van deze grondstoffen moet uit Oekraïne komen, maar is nu niet beschikbaar. Het MIV wil daarom graag tijdelijke aanpassing van eisen, maar daar wil de Vlog-organisatie niet aan meewerken, wat volgens Stahl tot gevolg kan hebben dat de hele Vlog-keten in gevaar komt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.