De Brabantse Van Loon Group is een ambitieuze groeier in de wereld van zowel vlees als van vleesloos. In de voorbije jaren reeg het in rap tempo een aantal middelgrote bedrijven in beide takken van sport aan elkaar. De omzet benadert inmiddels een miljard euro.
Vorig jaar, bij het vijftigjarig bestaan, zette het bedrijf voor in totaal €900 miljoen om, zo vermeldt het MVO jaarverslag. Die omzet werd behaald via negen bedrijfsonderdelen met gezamenlijk elf productielocaties. De verschillende bedrijfsonderdelen zijn verantwoording schuldig aan MPR Invest, van waaruit de familie Van Loon de regie voert. Niet daaraan verbonden, maar wel in de familie, zit ook nog HMP Meat, waar de zus van Erik en Roland van Loon de scepter zwaait. De Van Loon Group zelf heeft zo'n 2.500 mensen in dienst, waarvan 40% op inleenbasis.
Familie en dagelijkse leiding
De dagelijkse leiding is nu nog in handen van CEO Jan Weijers, die bijna veertien jaar aan het bedrijf verbonden is. In september, na diens pensionering, wordt hij opgevolgd door Robert van Ballegooijen. Mogelijk kennen beide mannen elkaar nog van vroeger, want beiden hebben ooit bij FrieslandCampina gewerkt.
Van huis uit is Van Loon een vleesbedrijf, dat gestaag verder groeide. In 2016 nam Van Loon de centrale slagerij van Jumbo in Beilen over. Het bedrijf werd omgedoopt tot Meatfriends. Achteraf beschouwd lijkt dat een moment geweest dat het bedrijf vleugels gaf, want vanaf toen kon het meegroeien met de Brabantse supermarktketen.
Vanaf 2019 ongeveer begon Van Loon zich ook serieus te interesseren voor vleesvervangers. Het kocht een aantal bedrijven in die snel opkomende business, maar lijkt ook een keer de boot te hebben gemist.
Enkco en Vivera
Toen vleesbedrijf Enkco in Holten te koop kwam, nam Van Loon de meer traditionele vleesactiviteiten over, maar dat deel van het bedrijf dat vervolgens Vivera ging heten, niet. Vivera is sindsdien heel veel meer waard geworden.
In 2019 nam Van Loon ook het Limburgse Verhey Vlees in Nuth over, waarmee het wel een grote slag sloeg op gebied van de vleesactiviteiten.
In genoemd jaar bedroeg de omzet van Van Loon nog zo'n €500 tot €600 miljoen. Precieze gegevens zijn moeilijk te vinden, want Van Loon schermt de bedrijfsgegevens goed af.
In de jaren daarna bleef extra aandacht uitgaan naar vleesloze activiteiten. De laatste tijd timmert Van Loon in dat verband hard aan de weg met Blue Butcher, het label waaronder de vleesvrije producten worden verkocht.
Geitenmelk voor vleesloos
Daarvoor begeeft Van Loon zich deels op het terrein van de zuivel. Voor een belangrijk deel van de vleesvervangers maakt het bedrijf namelijk gebruik van eiwitvezels op basis van geitenmelk (Fiber Fort). Mogelijk is daarbij met een schuin oog naar Valess gekeken. Het is in ieder geval grondstof die van minder ver weg komt dan soja en deels ook granen. Behalve voor zichzelf produceert Van Loon ook vegetarische producten voor het Britse Meatless Farms.
Kansen aangegrepen
Dat vindt plaats in Almere, bij Van de Raa. Dat is ook een van de bedrijven die in de loop van de laatste jaren ooit bij Van Loon in handen is gekomen. Het verhaal van Van Loon oogt zoals het verhaal van een hardwerkende familie die bijna alle kansen aangreep die zich voordeden. Zo zijn mooie resultaten bereikt, maar de vraag dient zich wellicht toch aan of met meer structuur niet ook meer efficiëntie valt te behalen.