De salmonellabesmetting bij Barry Callebaut, de grootste chocoladefabrikant ter wereld, heeft verstrekkende gevolgen.
Niet alleen moesten er 30 vrachtwagens aan chocolade vernietigd worden, ook kregen 73 andere bedrijven mogelijk besmette chocolade binnen. De volledige schade moet nog worden opgemaakt.
Barry Callebaut is ooit ontstaan als gevolg van de fusie van het Franse Cacao Barry met het Belgische Callebaut en is inmiddels gevestigd in Zwitserland. In de supermarkt liggen geen producten met daarop de naam Barry Callebaut.
Ruby Chocolade
Het bedrijf levert vooral chocolade aan multinationals, grote landelijke bedrijven en ambachtelijke gebruikers. Deze verwerken het tot koekjes, repen, taarten en allerlei andere producten waar chocolade in voorkomt. Zo is het bedrijf onder meer de maker van de chocolade die gebruikt wordt voor de Ruby Magnum. En levert het chocolade voor in repen van Milka.
In het boekjaar 2020/21 produceerde Barry Callebaut 2.2 miljoen ton aan chocoladeproducten. Het merendeel (69%) wordt gebruikt door chocoladeproducenten. Opgesplitst per regio is Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) de grootste regio, 46% van alle chocola die Barry Callebaut produceert gaat daarheen. Op de tweede plaats staan beide Amerikaanse continenten met 28%. De winst was CHF 7.2 miljard, omgerekend zo'n €7.667 miljard. Het bedrijf had een bruto winst van CHF 566,7 miljoen. Omgerekend is dat zo'n €564.292 miljoen. De nettowinst bedroeg CHF 384.5 miljoen ofwel €382.9 miljoen.
Uitbreidingsplannen
Het bedrijf dat het vooral goed doet in Europa en Noord-Amerika, hoopt uit te breiden in groeimarkten. Daarnaast wil het bedrijf verder groeien door de meer deals te sluiten met fabrikanten en meer werk uit te besteden. Ook wil Barry Callebaut het bedrijfsonderdeel Gourmet & Specialties verder uitbreiden.
Een andere belangrijke peiler is innovatie. Zo doet het bedrijf onderzoek naar vegan-chocolade, chocola met minder suiker en naar de zintuigelijke kant van chocolade. Barry Callebaut denkt dat deze producten een toegevoegde waarde kunnen hebben en zorgen voor hogere marges. Het bedrijf wil tegelijk zo goedkoop mogelijk zijn, om het voor hun klanten zo aantrekkelijk mogelijk te maken om hun productieproces uit te besteden aan Barry Callebaut. Ook is het bedrijf van plan volledig duurzame chocola te produceren in 2025. In de jaren daarna moet ook het gehele productieproces duurzaam zijn.