Voor ijsfabrikant Ben & Jerry's zal de hittegolf van deze week een welkome afleiding zijn van het conflict met moederbedrijf Unilever. Dat begon toen de ijsmaker op 19 juni 2021 aankondigde de verkoop van producten in bezette Palestijnse gebieden te willen stoppen.
De sterk activistische houding van het bedrijf leidde niet eerder tot conflicten met het moederbedrijf. Zo sprak het bedrijf zijn steun uit voor de Occupy Wall Street-campagne en voerde het campagne voor het homohuwelijk in Australië en voor vluchtelingen die vanuit Frankrijk het Kanaal oversteken naar Engeland. Dus toen het bedrijf aankondigde de verkoop van zijn producten in nederzettingen van Israëlische Joden op de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem aan het eind van 2022 stop te zetten, deed het dat vanuit de sociale waarden die het bedrijf mede zo bekend hebben gemaakt. ''Wij geloven dat de verkoop van Ben & Jerry's-ijs in de bezette Palestijnse gebieden niet overeenkomstig is met onze waarden'', schreef het bedrijf op 19 juli 2021 op haar website. Het contract met de licentiehouder die in Israël het ijs produceerde zou niet worden verlengd.
Unilever kwam onmiddellijk met een reactie waarin het bedrijf het conflict tussen Israël en Palestina een complexe en gevoelige situatie noemde. En dat de verkoop van Ben & Jerry's ijs in Israël gewoon door zou gaan.
Onafhankelijk in woorden maar niet in daden
De beslissing van Ben & Jerry's en de reactie van Unilever vestigden opnieuw aandacht op de bijzondere relatie tussen de twee bedrijven. Want hoewel het bedrijf volledig onderdeel is van Unilever heeft het een onafhankelijke directieraad die verantwoordelijk is voor de sociale missie van het bedrijf. Ook is dit orgaan verantwoordelijk voor het bewaken van het merk en de kwaliteit van de producten.
De bijzondere bedrijfsstructuur, die bij de aankoop door Unilever werd vastgelegd, kwam onder druk te staan toen het bedrijf een actie ondernam die de financiële resultaten van het moederbedrijf mogelijk direct en indirect zou schaden.
Geringe financiële informatie
Omdat Ben & Jerry's een onderdeel is van een groter bedrijf ontbreekt gedetailleerde financiële informatie. In het financiële rapport van 2021 schrijft Unilever dat het merk Ben & Jerry's €1 miljard waard is. De omzet van de ijstak van Unilever bedroeg in 2021 €2,6 miljard. Hieronder valt onder meer ook het ijs van Ola, zoals Magnum en Cornetto.
In 1985 hebben de oprichters van Ben & Jerry's de Ben & Jerry's Foundation opgericht om de sociale missie van het bedrijf te bevorderen. Voortaan zou er 7,5% van de brutowinst gedoneerd worden aan het goede doel. Toen het bedrijf in 2000 voor $326 miljoen werd overgenomen door Unilever, zouden deze donaties in stand blijven. Het is onduidelijk in hoeverre die regeling nog steeds van toepassing is. In 2021 doneerde Ben & Jerry's circa $4,754 miljoen aan de eigen stichting.
Verhaal met een staartje
Inmiddels is het al bijna een jaar geleden, maar is het conflict tussen Ben & Jerry's en het moederbedrijf nog steeds niet opgelost. In juni kondigde Unilever aan dat het Ben & Jerry's in Israël verkoopt aan Avi Zinger, de eigenaar van brachegenoot American Quality. Zodat het merk verkocht kan blijven worden in Israël.
Dit leidde ertoe dat de ijsmaker een rechtszaak startte tegen het moederbedrijf. Volgens Ben & Jerry's was de keuze om het ijsmerk in Israël te verkopen gemaakt zonder zijn toestemming, terwijl het bedrijf zelf beslissingen mag maken over zijn merk. Volgens Unilever stond het concern met de verkoop volledig in zijn recht, bovendien was het onmogelijk om dit ongedaan te maken aangezien deze al was afgerond. Ook zou Ben & Jerry's niet kunnen aantonen dat er sprake was van onherstelbare schade en zou het voortduren van de impasse beide bedrijven verder blootstellen aan publieke kritiek.
De rechtszaak zou op 14 juli dienen, maar vlak voor de start van de rechtszaak besloten de twee bedrijven opnieuw met elkaar in gesprek te gaan. Een advocaat van de ijsmaker schreef in een brief dat de bedrijven hun best zouden doen om de gesprekken binnen twee weken af te ronden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.