Chocoladefabrikant Barry Callebaut heeft de jaarcijfers voor het gebroken boekjaar 2021/22 gepresenteerd. Het bedrijf heeft het verkoopvolume en de verkoopomzet sterk zien groeien. Het bedrijf slaagde er ook in om de hogere kosten voor cacao en suiker door te berekenen aan hun klanten.
De verkoopomzet groeide met 14,6% in lokale valuta. Callebaut schrijft dat de omzet nog hoger had kunnen liggen, maar de inflatie had impact op de bedrijfsvoering. De verkoopvolumes groeiden met 5,3%, alle regio's kenden groei, maar de sterkst groeiende regio was Azië Pacific waar de verkopen met 15,8% stegen. Het segment Gourmet en Specialiteiten groeide het hardst met 22,5%. De terugkerende nettowinst groeide met 14,1% in lokale valuta en kwam uit op 428,5 miljoen Zwitserse frank (€433,52 miljoen). Het lukte het bedrijf niet om de doelstelling te halen om de bedrijfswinst in lokale valuta harder te laten groeien dan de volumes. Deze groeiden namelijk maar met 0,1%.
Het bedrijf, dat onder meer chocolade levert aan Unilever en Tony Chocolonely, had vanwege een salmonellabesmetting dit boekjaar ook te maken met de tijdelijke sluiting van de fabriek in Wieze. Dit kostte Callebaut 76,9 miljoen Zwitserse frank (€77,91 miljoen). De sluiting van de chocoladefabriek in het Britse Morton kostte ook nog eens 7,8 miljoen Zwitserse frank (€7,9 miljoen.) Inmiddels draait de Belgische fabriek weer op normale capaciteit, maar CEO Peter Boone verwacht dat het effect van de sluiting ook nog in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar gevoeld zal worden. Door de sluitingen lag de bedrijfswinst in de regio's Europa, het Midden-Oosten en Afrika zo'n 15,6% lager dan vorig jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.