Paolo Bona / Shutterstock.com

Nieuws Eiwit

De consumententrends van 2023 volgens ADM

2 November 2022 - Max van der Heijden2 reacties

Het is inmiddels traditie dat het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf ADM in de laatste maanden van het jaar de verwachte consumententrends voor het komende jaar op een rijtje zet. In 2023 draait volgens het bedrijf onder andere om meer aanbod van eiwitten, gezondere voeding die beter past bij de individuele wensen en avontuurlijker eten.

De multinational schrijft dat meer dan 52% van de wereldwijde consumenten zichzelf beschouwt als flexitariërs. Van die groep wil iets minder dan twee derde meer alternatieve proteïnen in hun dieet verwerken. Hierdoor groeit de vraag naar vleesvervangers. Ook is een groeiende groep consumenten bereid wetenschappelijke nieuwe ontwikkelingen zoals kweekvlees te accepteren. ADM denkt dat fermentatie, hybride producten en producten gemaakt met proteïnen van insecten, het in 2023 goed zullen doen.

Volgens het voedingsconcern zitten consumenten niet te wachten op 'one-size-fits-all' voedsel. 63% van de consumenten wil graag eten en drinken dat beter past bij hun individuele voedingseisen. Bovendien is 55% van de consumenten bereid om meer te betalen voor dit soort eten. Consumenten gaan steeds avontuurlijker eten, 74% van de ondervraagden wil graag nieuwe smaken uitproberen en 63% experimenteert graag in de keuken. Merken kunnen volgens ADM deze groep voor zich winnen door in te zetten op samenwerking. 

Groen
Een andere trend die ADM ziet is dat consumenten zich zorgen maken over hun mentale gezondheid en daar het komende jaar meer aandacht aan besteden. Iets waar consumenten volgend jaar ook meer aandacht voor hebben zijn de aarde en het milieu. Het gaat dan bijvoorbeeld om de traceerbaarheid van voedsel. Volgens onderzoek van ADM willen consumenten zich ook graag meer verbonden voelen met hun voedsel en de gemeenschappen waar het vandaan komt. Bedrijven kunnen volgens ADM daar aan bijdragen, bijvoorbeeld met een QR-code, die linkt naar de herkomst van het product.

Een andere eis van consumenten is dat het eten op een duurzame manier geproduceerd moet zijn. Verder eisen klanten dat bedrijven zich aan een hogere standaard houden als het gaat om afspraken over het milieu, ook een van de nieuwe trends. Bovendien willen mensen volgend jaar minder voedsel weggooien, ze vragen dit ook van de voedselproducenten. Ook een eerlijke en humane behandeling van dieren is belangrijk. Bijna 30% van de consumenten heeft wel eens een product of merk geboycot uit ethische overtuiging. 40% koopt specifiek van merken die hun boeren op een goede manier behandelen. Factoren zoals een eerlijke behandeling van het personeel, betaalbaarheid en diversiteit spelen een belangrijke rol bij de aankoopbeslissingen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.
Reacties
2 reacties
Abdalla Haroun Abdalla Mohammed 4 November 2022
I'm very interested to travel to Canada I have many of future plans there in Canada
richard durbuy 5 November 2022
lijkt mij een hoop voorspelbare woke flauwe kul.... consultants praat; 52% van de wereld consumenten? wie zijn dat? is dat onderzoek all inclusive gebeurd? met alle werklozen in de wereld? de 10% rijksten? de mensen in gevangenissen? gender neutrale mensen? 1% armsten? in Venezuela? in China? India, V.S., EU, Egypte, Ethiopië....? aan de deur van de Aldi of de deur van Albert Heyn? bij de Franse gele hesjes in de provincie of in Parijs? bij de allochtonen of de autochtonen? ik denk dat de meeste mensen als ze vlees willen eten, vlees kopen en als ze groenten willen eten, dan kopen ze groenten. Iemand die gevarieerd eet, is per definitie flexitariër. En om gevaarlijk te eten moet je niet ver gaan, iedere toeristen buurt is een gastronomisch avontuur op zich.
Ik denk wel, met hen, dat veel mensen zich moeten zorgen maken voor hun mentale gezondheid, vooral de woke-lieden.
U kunt niet meer reageren.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang elke dag het laatste nieuws in uw inbox

Achtergrond Grondstoffen

Graangiganten presteren stukken moeizamer dit jaar

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden