Het is inmiddels traditie dat het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf ADM in de laatste maanden van het jaar de verwachte consumententrends voor het komende jaar op een rijtje zet. In 2023 draait volgens het bedrijf onder andere om meer aanbod van eiwitten, gezondere voeding die beter past bij de individuele wensen en avontuurlijker eten.
De multinational schrijft dat meer dan 52% van de wereldwijde consumenten zichzelf beschouwt als flexitariërs. Van die groep wil iets minder dan twee derde meer alternatieve proteïnen in hun dieet verwerken. Hierdoor groeit de vraag naar vleesvervangers. Ook is een groeiende groep consumenten bereid wetenschappelijke nieuwe ontwikkelingen zoals kweekvlees te accepteren. ADM denkt dat fermentatie, hybride producten en producten gemaakt met proteïnen van insecten, het in 2023 goed zullen doen.
Volgens het voedingsconcern zitten consumenten niet te wachten op 'one-size-fits-all' voedsel. 63% van de consumenten wil graag eten en drinken dat beter past bij hun individuele voedingseisen. Bovendien is 55% van de consumenten bereid om meer te betalen voor dit soort eten. Consumenten gaan steeds avontuurlijker eten, 74% van de ondervraagden wil graag nieuwe smaken uitproberen en 63% experimenteert graag in de keuken. Merken kunnen volgens ADM deze groep voor zich winnen door in te zetten op samenwerking.
Groen
Een andere trend die ADM ziet is dat consumenten zich zorgen maken over hun mentale gezondheid en daar het komende jaar meer aandacht aan besteden. Iets waar consumenten volgend jaar ook meer aandacht voor hebben zijn de aarde en het milieu. Het gaat dan bijvoorbeeld om de traceerbaarheid van voedsel. Volgens onderzoek van ADM willen consumenten zich ook graag meer verbonden voelen met hun voedsel en de gemeenschappen waar het vandaan komt. Bedrijven kunnen volgens ADM daar aan bijdragen, bijvoorbeeld met een QR-code, die linkt naar de herkomst van het product.
Een andere eis van consumenten is dat het eten op een duurzame manier geproduceerd moet zijn. Verder eisen klanten dat bedrijven zich aan een hogere standaard houden als het gaat om afspraken over het milieu, ook een van de nieuwe trends. Bovendien willen mensen volgend jaar minder voedsel weggooien, ze vragen dit ook van de voedselproducenten. Ook een eerlijke en humane behandeling van dieren is belangrijk. Bijna 30% van de consumenten heeft wel eens een product of merk geboycot uit ethische overtuiging. 40% koopt specifiek van merken die hun boeren op een goede manier behandelen. Factoren zoals een eerlijke behandeling van het personeel, betaalbaarheid en diversiteit spelen een belangrijke rol bij de aankoopbeslissingen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.