Het volume bederfelijke waar dat met koelcontainers wordt vervoerd, zal volgens dataplatform en consultant Drewry dit jaar harder groeien dan de zogenaamde droge ladingen. Naar verwachting groeit het koelcontainervervoer met 2,1% en wordt dit jaar 140,5 miljoen ton aan goederen vervoerd in reefers, zo staat in Drewry's Reefer Shipping Forecaster.
De belangrijkste drijfveer voor de groei is een toename van de vraag uit Azië, die wordt aangewakkerd door de heropening van de Chinese economie. Van de goederen waarvan grote volumes worden vervoerd, springen vooral vlees en vis erbovenuit. Volgens Drewry laten deze productgroepen een veelbelovende groei zien. Naar verwachting can het platform zal het zeetransport van vlees, dat vorig jaar nog een krimp liet zien, dit jaar 2,4% groeien en zal vis daar niet ver achterblijven. Een product dat er negatief uitspringt zijn bananen. Bananenzendingen blijven vanwege de hoge kosten achter.
Drewry verwacht dat de vleeshandel zich verder herstelt en dat de groei van reefertransport zal stimuleren op zowel de handelsroutes tussen Noord-Amerika en Azië als tussen Noord-Europa en Azië. De heropening van de Chinese economie geeft volgens Drewry een positieve impuls, maar het dataplatform blijft voorzichtig vanwege de aanhoudende dreiging van een recessie, hoge inflatie en doordat er dit jaar rekening wordt gehouden met El Niño. Dit weerfenomeen begint volgens Drewry de fruitproductie in Noord- en Zuid-Amerika en rond de Stille Oceaan al te verstoren.
Door slechtere beschikbaarheid van koelcontainers door logistieke verstoringen stond de Drewry's Reefer Container Freight Rate Index vorig jaar op recordhoogte. Momenteel zijn de spottarieven momenteel op jaarbasis echter 17% lager volgens Drewry. De daling is veel minder scherp dan voor droge containers en Drewry voorspelt ook dat reefers prijsvaster blijven.
De productie van koelcontainers wordt na een daling in de afgelopen kwartalen, opgeschroefd. Drewry verwacht de komende vier jaar een gemiddelde jaarlijkse groei van reefers van 3,7%.
Containerproductie laagst in 14 jaar
Ondertussen is de totale containerproductie naar het laagste punt in veertien jaar gezakt, blijkt uit een andere publicatie van Drewry, de Container Equipment Forecaster. Volgens het dataplatform is de productie het eerste kwartaal van 2023 op jaarbasis met 71% gekrompen. In de rest van het jaar zal de productie iets aantrekken, maar volgens Drewry zal de productie niet boven de 1,8 miljoen TEU (containers van 20 voet) uitkomen, en dat is het laagste niveau sinds het door de financiële crisis geteisterde jaar 2009. De wereldwijde containervloot zal dit jaar naar verwachting met 2% krimpen tot 49,9 miljoen TEU.
Aangezien het aantal containerschepen dit jaar wel groeit, zal ook de vraag naar nieuwe containers toenemen. Drewry verwacht daarom dat de productie volgend jaar meer dan verdubbeld en het aantal TEU per jaar 2,9% zal groeien tot 2027.
Spottarieven dalen weer
Nadat het een aantal weken geleden leek of de spottarieven een bodem hadden gevonden, dalen deze weer rustig verder. Drewry's World Container Index staat deze week 2% lager met $1.685,32 per container van 40 voet. Dat is 84% onder de piek van $10.377 in september 2021. De spotprijzen liggen 37% lager dan het tienjarig gemiddelde en dat wijst er volgens Drewry op dat de tarieven verder 'terug naar normaal' gaan. Wel zijn de prijzen nog steeds 19% hoger dan gemiddeld in pre-coronajaar 2019.
De tarieven voor de route Rotterdam naar New York daalden afgelopen week met maar liefst 10%, terwijl voor de route de andere kant op een stijging van 1% werd genoteerd.
Bulkvervoer zakt in prijs
De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is opnieuw fors gedaald, van 1.608 punten twee weken geleden naar 1.402 vorige week en 1.215 punten op 25 mei. Op maandbasis is dat een daling van bijna 21%. Vergeleken met begin dit jaar staat de index bijna 19,8% lager.
Kortstondige blokkade Suezkanaal
Er was deze week nog kortstondig paniek rond een containerschip, Xin Hai Tong 23, dat het Suezkanaal blokkeerde. Dat bracht herinneringen tot leven aan de Ever Given, die twee jaar geleden zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde en daarmee de mondiale logistieke keten verstoorde. De Xin Hai Tong 23 is met 186 meter lengte echter meer dan de helft kleiner dan de Ever Given en ook was de blokkade van relatief korte duur. Binnen vier uur kon het schip worden vrijgemaakt.