Niet alleen de overheid stelt verduurzamingseisen aan de agrofoodketen, ook klanten willen steeds vaker dat leveranciers wat aan hun uitstoot doen om hun eigen doelstellingen te halen. Zo heeft het Zwitserse voedingsconcern Nestlé de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te halveren ten opzichte van 2018. Daarmee kan het bedrijf niet anders dan ook kijken naar de toeleveringsketen. Zuivel is de grootste bron van uitstoot. Niet vreemd dus dat Nestlé het in die hoek zoekt. Na projecten in het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland pakt Nestlé ook met melkpoederproducent Vreugdenhil Dairy Foods de uitstoot aan.
"Nestlé ziet klimaatverandering als grootste uitdaging en ook als grootste risico", aldus Nikki Adamo (foto), CEO van Nestlé Nederland tijdens het symposium 'De toekomst van de melkveehouderij in Nederland' dat Nestlé Vreugdenhil vorige week op de Dairy Campus in Leeuwarden organiseerden. "Als grootste food & beverage bedrijf ter wereld moeten we samen onze verantwoordelijkheid nemen." Een derde van de uitstoot van broeikasgassen (CO2, methaan en lachgas) van Nestlé komt uit de agrarische sector en de helft daarvan van melk, geeft de CEO aan. Volgens haar is het project met Vreugdenhil alleen maar het begin. "Samen kunnen we verschil maken."
Nestlé Global wil volgens het laatste duurzaamheidsverslag de uitstoot van broeikasgas in 2030 ten opzichte van 2018 gehalveerd hebben en in 2050 bij netto-nul uitkomen. In 2030 wil Nestlé ook dat de helft van de belangrijkste landbouwproducten die het bedrijf gebruikt met regeneratieve landbouwmethoden worden verkregen. In 2022 was dit 6,8%.
In 2022 daalde de uitstoot van broeikasgassen, ondanks groei van het bedrijf, voor het eerst onder dat van ijkjaar 2018, blijkt uit het duurzaamheidsverslag. Het grootste deel van de emissie van Nestlé is afkomstig van andere partijen in de keten (Scope 3). Zuivel neemt daarbij een groot deel voor zijn rekening. Volgens de CEO van Nestlé Nederland komt een derde van de uitstoot van broeikasgassen van het bedrijf uit de agrarische sector en de helft daarvan uit melk.
Investering van 54 miljoen euro
In Zwitserland (met Emmi) en het Verenigd Koninkrijk heeft Nestlé al langer projecten lopen op melkveebedrijven, waarbij samen wordt gewerkt met onderzoeksinstituten. In de laatste maanden van vorig jaar begon ook in Nederland een project in samenwerking met Vreugdenhil en de Wageningen University. Gezamenlijk wordt er door Nestlé en Vreugdenhil meer €54 miljoen geïnvesteerd in het project om broeikasgassen te reduceren. Per bedrijf wordt gekeken wat er gedaan kan worden om de uitstoot van broeikasgassen (CO2, methaan, lachgas) te verlagen. Er werd begonnen met zeventien pilotboeren. Daar zijn er nu nog 34 bijgekomen. De bedoeling is dat het aantal deelnemers stap voor stap uitbreidt richting 2030 naar 267 van de circa 900 melkveehouders die aan Vreugdenhil leveren. Vreugdenhil verwerkte in 2022 1,4 miljard liter melk.
Nestlé en Vreugdenhil zijn ook bezig met het opstarten van een publiek-private samenwerking (PPS) met LNV en Wageningen University, waarbij ook zuivelaar Cono en voedingsconcern Unilever betrokken zijn. Cono levert melk voor ijs van Unilever-dochter Ben & Jerry's. De ijsmaker heeft ook ambities voor de reductie van uitstoot van broeikasgassen.
Biologisch melkpoeder
Vreugdenhil maakt verschillende soorten melkpoeder voor onder meer ijs-, yoghurt- en chocolademakers. Daar is nu ook biologisch melkpoeder bijgekomen, maakte de onderneming deze week bekend. In haar fabriek in Putten, die in 2022 werd aangekocht en waar vanaf begin dit jaar al geitenmelkpoeder wordt gemaakt, wordt biologische volle- én magere melkpoeder voor de voedingsmiddelenindustrie geproduceerd. Vreugdenhil ziet een toename naar vraag van biologische melkpoeders als ingrediënt voor zoetwaren, bijvoorbeeld koekjes en chocoladepasta. "Doordat de droogtorens in Putten relatief klein zijn ten opzichte van onze andere droogtorens, leent deze fabriek zich bijzonder goed voor de productie van speciaalproducten. Hierdoor kunnen we met relatief kleine volumes starten", aldus Patrick Besten, Business Development Director bij Vreugdenhil in een persbericht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.