AlanMorris / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Transport uit Engeland krijgt weer ruim baan

21 Augustus 2023 - Jurphaas Lugtenburg

De prijzen voor internationale zeevracht liet afgelopen week een wisselend beeld zien. Voor bedrijven die importeren of exporteren uit het Verenigd Koninkrijk (VK) is er goed nieuws te melden. Verder neemt Qatar positie in de Nederlandse containermarkt.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Baltic Dry index deed na ruim een week van stijging vrijdag (18 augustus) een stapje terug naar 1.237 punten. Door droogte kan het Panamakanaal niet volledig worden benut en dat houdt de tarieven in de panamax-categorie (circa 60.000 tot 70.000 ton laadcapaciteit) relatief hoog. Ook in de klasse daaronder (supramax 50.000 tot 60.000 ton) bleven de tarieven stijgen. De daling in de Baltic Dry kwam dan ook door lagere tarieven in de capesize klasse. Deze schepen met een laadvermogen tot 150.000 ton worden overigens vooral gebruikt voor vervoer van ijzererts en steenkool en kunnen slechts in een beperkt aantal havens terecht vanwege hun omvang.

De Drewry World Container Index (WCI) steeg naar een gemiddelde $1.832,48 gemiddeld voor 40 voets container. Dat is circa $900 onder het tienjarige gemiddelde. Vergelijken we de huidige prijzen met die van voor voor de coronacrisis, dan is containervervoer over zee na altijd ongeveer 30% duurder. Grootste stijger in de index afgelopen week was de route Shanghai Rotterdam. Containervervoer tussen deze steden werd 6% duurder en kwam daarmee uit op $1,768 voor een 40 voets container.

Verkeerschaos voorbij
De maatregelen die het VK heeft genomen om een verkeersinfarct richting de haven van Dover te voorkomen, zijn afgelopen weekend volledig afgebouwd. Operation Brock, zoals het programma heet, werd ingesteld om de M20 en andere wegen rondom Kent vrij te houden van lange files van vrachtverkeer richting de haven en de kanaaltunnel. Op de site van de National Highways wordt gemeld dat de M20 vrij is voor (vracht)verkeer. Wel zijn er onderhoudswerkzaamheden gepland voor reparatie en het verwijderen van de betonnen baanafscheidingen die tijdelijk waren geplaatst vanwege de chaos na Brexit.

Het Qatarese Q Terminals Group heeft een meerderheidsaandeel genomen in de Rotterdamse Kramer Group, zo is bekendgemaakt. Kramer Group exploiteert containerdepots en -terminals op zes locaties in de Rotterdamse haven. Q Terminals schrijft de overname te zien als kans om een sterke positie te verwerven in de grootste containerhaven van Europa.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden