De National Retail Federation (NRF) komt met zeer optimistische voorspellingen over de Amerikaanse importcijfers van zeevracht. Volgens de Amerikaanse detailhandelorganisatie komt er drie maanden op rij 2 miljoen TEU (containers van 20 voet) binnen. Dat zou voor het eerst sinds oktober 2022 zijn dat dit niveau weer wordt bereikt. Niet iedereen is echter zo optimistisch over de import. Normaliter neemt de vraag toe in aanloop naar de Chinese feestweek Golden Week in de eerste week van oktober, omdat dan vrijwel alles daar stilligt. Op het moment worden er echter veel vaarten van containerschepen vanaf China afgeblazen.
De NRF voorspelt voor augustus (waarvan de cijfers nog niet door havens zijn gerapporteerd) een importvolume van zeevracht in de VS van 2 miljoen TEU. Dit is een daling van 11,4% op jaarbasis, maar het is wel de eerste maand sinds oktober 2022 waarin de grens van 2 miljoen TEU weer wordt bereikt. Over de maanden september en oktober wordt een even groot importvolume voorspeld. In november en december verwacht de NRF een import via zeehavens van respectievelijk 1,96 miljoen TEU en 1,94 TEU. Over het hele jaar zou dit een import van 22,3 miljoen TEU betekenen. Dat is een daling van 12,5% ten opzichte van vorig jaar. Voor januari 2024 wordt een importvolume verwacht van 1,91 miljoen TEU.
"Dit zijn sterke cijfers en een teken dat detailhandelaren optimistisch zijn over de feestdagen, omdat ze geen goederen importeren tenzij ze denken dat ze deze kunnen verkopen", stelt Jonathan Gold, vicepresident toeleveringsketen en douanebeleid van NRF op basis van de Global Port Tracker, die Hackett Associates voor de NRF samenstelt.
Panamakanaal
Hackett Associates-oprichter Ben Hackett is ook positief over de beperkingen van het Panamakanaal: "Ondertussen is een beperking van de maximale diepgang van schepen die door het Panamakanaal varen, die deze zomer werd opgelegd nadat de droogte tot lagere waterstanden had geleid, niet de dreiging geworden waar sommigen voor vreesden." Dit komt volgens hem doordat veel schepen niet volgeladen waren of lege containers retourneerden. "Het lijkt erop dat de situatie weinig impact heeft gehad op de toeleveringsketen van de detailhandel en het onwaarschijnlijk is dat dit een probleem zal vormen nu we het drukke vrachtseizoen tegemoet gaan." Volgens een publicatie van Drewry van deze week werpen de beperkingen van het kanaal echter een schaduw over de handel en supply chain. In augustus vorig jaar was de gemiddelde wachttijd voor schepen er 2,7 dagen. Dat liep op tot acht dagen in juli 2023 en tien in augustus dit jaar. Voor sommige schepen duurde het wel zestien dagen om de oversteek te maken, aldus Drewry.
Ook is niet iedereen zo optimistisch over de vrachtvolumes. Freightos brengt in een update naar voren dat Robert Khachatryan, CEO van expediteur Freight Right Logistics in een webinar van het dataplatform heeft gezegd dat veel van hun klanten dalingen van orders en consumentenbestedingen verwachten in het vierde kwartaal. De dalende tarieven, ondanks de capaciteitsbeperkingen van rederijen, in aanloop naar de zogenoemde Golden Week versterken dat pessimisme over dat de vervoerspiek dit jaar zal aanhouden tot in september of langer. De Golden Week is een feestperiode in China waar alles logistieke activiteiten vanaf 1 oktober een week lang op een laag pitje staan en transport dat wel wordt uitgevoerd duur is. Normaliter zorgt dat voor een grotere vraag voorafgaande aan de feestweek.
De extra vraag ontbreek en rederijen proberen de tarieven op peil te houden met het schrappen van geplande vaarten. Volgens de meest recente cijfers van Drewry worden momenteel meer afvaarten gecanceld dan de afgelopen tijd. Het annuleringspercentage ligt nu voor de komende vijf weken op 14%, terwijl dat een week eerder nog 7% was. Van deze week tot en met 15 oktober vaart maar 86% van de schepen zoals gepland. En dan gaat het voornamelijk om schepen die uit China zouden vertrekken. Van de afgeblazen afvaarten zou 59% varen op de route van Azië naar Noord-Amerika en 32% op de lijn Azië naar Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied.
Spottarieven dalen opnieuw
De blank sailings kunnen niet voorkomen dat de spottarieven deze week opnieuw dalen. De World Container Index van Drewry daalt 7,1% naar $1.561,30 voor een container van 40 voet. Deze relatief grote daling komt vooral door de tariefdalingen op de lijnen vanaf China. Zowel de tarieven voor het verschepen van containers van Shanghai naar Rotterdam als Genoa daalden met 10%. Op de route Shanghai – New York is een daling van 11% te zien.
Pasquale Formisano, hoofd van de handel van Europa naar Noord-Amerika bij rederij MSC, sprak vorige week tijdens een webinar van S&P Global de verwachting uit dat het aantal gecancelde afvaarten alleen maar zal toenemen. Ook Drewry houdt daar rekening mee: "Aangezien de vooruitzichten na de Golden Week somber blijven, is het mogelijk dat vervoerders meer ingrijpende wijzigingen aanbrengen aan de ingezette capaciteit." Drewry drukt verladers en importeurs op het hart om hier rekening mee te houden, zodat zij niet straks op het laatste moment te maken krijgen met annuleringen."
Bulkvervoer
De tarieven voor bulkvervoer zijn gestegen. De Baltic Dry Exchange staat op 1.340, dat was vorige week 1.141 punten. Het is een stijging van 14,9% in een maand, maar een daling van 16,9% op jaarbasis. De Supramax-schepen (48.000 tot 60.000 ton) staat op 1.196 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton staat op 1.642 punten.