De containerprijzen stijgen deze week voor de tweede week op rij, na drie maanden op rij te zijn gedaald. Vorige week was al een stijging van 5% te zien, deze week stijgen de tarieven met 7%. Het spottarief voor een container van 40 voet is nu gemiddeld $1.504. Opvallend is de verdere opleving van de tarieven voor export vanuit China.
Zeecontainers vervoeren vanaf Shanghai naar New York werd 2% duurder, naar Los Angeles 5%, naar Genua 8% en naar Rotterdam maar liefst 21%.
Volgens Drewry komt de tariefstijging enerzijds door capaciteitsreductie (blank sailings) en anderzijds door zogenoemde GRI's (General Rate Increase) in november. Momenteel zijn de vaste contracttarieven in onderhandeling en daardoor staan rederijen volgens Drewry onder druk om de spottarieven ook in december te verhogen op de routes tussen Azië naar Europa. Dit omdat de vaste contracten nauw verbonden zijn met de bewegingen op de spotmarkt.
Drewry waarschuwt verladers en importeurs ervoor dat er mogelijk meer afvaarten gecanceld zullen worden om de tarieven te ondersteunen. Momenteel blijft het annuleringspercentage voor de komende vijf weken nog gelijk aan dat van vorige week (8%).
Tarieven bulkvervoer stijgen mogelijk in 2024 weer
Op jaarbasis zijn de spotarieven voor zeecontainers nog altijd 46% gedaald. Voor bulkvervoer zijn de vrachtprijzen dit jaar ook gedaald, terwijl de vraag juist toenam. Drewry wijt dat in een recente analyse aan een groter aanbod van schepen in 2023, mede dankzij kortere havenwachttijden. Omdat de vraag waarschijnlijk zal toenemen en het aanbod zal worden beperkt, zal de benutting van de vloot toenemen, wat de vrachttarieven in 2024 zal ondersteunen.
Het volume droge bulk zal waarschijnlijk met 4,5% toenemen over 2023 en bereikt daarmee een recordniveau. Dit is te danken aan de florerende kolenhandel en de veerkrachtigheid van de graanhandel.
China importeerde 75% (!) meer steenkool dan in 2022 tot eind oktober. De verwachting is dat de import van steenkool hoog blijft. China importeerde in tegenstelling tot de meeste landen ook meer ijzererts (+5%). De wereldwijde handel in ijzererts nam met 1,5% toe. De graanexport uit Rusland en Brazilië compenseerde de lagere export uit Oekraïne, Argentinië, de EU en de VS, aldus Drewry.
De vloot bulkschepen groeide met 2,6%, maar doordat er weinig verstoringen waren, groeide volgens het dataplatform het aanbod effectief met 3,4%. In 2024 zal het aanbod van bulkschepen (in tegenstelling tot dat van containerschepen) afnemen. Daarnaast zit er naar alle waarschijnlijkheid geen verdere afname van opstoppingen in, omdat de congestie dit jaar al behoorlijk is afgenomen. Drewry verwacht dat de vraag toeneemt en door het beperktere aanbod de vrachttarieven voor bulk in 2024 zullen stijgen.
De Baltic Dry Exchange voor bulkvervoer deze week is gestegen van 1.462 naar 1.598 punten.
4 miljoen dollar om niet in de rij te liggen voor Panamakanaal
Vorige week werd bekend dat het aantal schepen dat het Panamakanaal mag passeren verder wordt beperkt van 34 naar 24 in november, 20 in januari en 18 in februari. Bloomberg meldde gisteren (9 november) dat de Japanse rederij Eneos Group een recordbedrag van bijna $4 miljoen heeft betaald om de rij te skippen. Circa 40% van het containertransport van de Verenigde Staten gaat door het Panamakanaal en de beperkingen zullen hun weerslag hebben op de prijzen en de beschikbaarheid van goederen in het feestdagenseizoen, schrijft Bloomberg.