Shutterstock

Analyse Logistiek

Vol stroomnet dé uitdaging elektrificatie vrachtverkeer

16 Februari 2024 - Linda van Eekeres

Tot 2030 groeit het aandeel elektrische auto's beperkt, maar daarna gaat het harder dan eerder gedacht, bracht kenniscentrum ELaadNL deze week in een onderzoeksrapport naar buiten. Voor de elektrificatie van vrachtwagens is netcongestie een grote belemmering. Toch worden daar ook stappen in gezet. De haven van Rotterdam heeft voor het eerst een laadplein voor elektrische vrachtwagens waar acht vrachtwagens tegelijk kunnen worden opgeladen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

ELaadNL heeft deze maand het convenant elektrische goederenlogistiek met TLN, evofenedex, en Netbeheer Nederland verlengd. "In tijden van netcongesties is die uitdaging en daarmee het belang van goede samenwerking extra groot", aldus het kenniscentrum op zijn site. Door de snel toegenomen congestie op het stroomnet is niet overal op korte termijn extra ruimte op het stroomnet voor de laadinfrastructuur voor het opladen van elektrische vrachtwagens. Er wordt volgens het kenniscentrum 'hard gewerkt aan het beter benutten van de bestaande capaciteit op het net en aan netverzwaringen al kost dat de nodige tijd'.

De partijen gaan verder met het uitwerken van prognoses van de laadvraag en werken aan flex-contracten (het gebruik van ruimte op het stroomnet die er wel is, bijvoorbeeld door 's nachts op te laden). Ook voeren zij een gezamenlijke lobby voor het (tijdig) faciliteren van de laadvraag en geven zij voorlichting aan ondernemers.

Bij de Rotterdamse haven is reserveren om de vrachtwagen op te laden (nog) niet nodig, waaruit blijkt dat het niet storm loopt met de elektrificatie van vrachtauto's. Het havenbedrijf verwacht - op basis van een studie die TNO twee jaar geleden voor de haven heeft gedaan - dat er in 2030 ongeveer 2.000 elektrische vrachtwagens in het havengebied komen. Hiervoor zijn circa vijftig laadpalen nodig. Het is de ambitie om op termijn alle zes de beveiligde truckparkings in het havengebied te elektrificeren om 'daarmee de transitie naar de inzet van elektrische vrachtauto's te vergemakkelijken'.

De actieradius van elektrische vrachtwagens wordt vaak als belemmering gezien, maar volgens het havenbedrijf blijkt uit onderzoek dat circa 70% van de containerritten over de weg binnen de regio blijft.

In juli kwam het CBS met cijfers over het aantal elektrische vrachtwagens, dat bleek nog geen half procent te zijn van het aantal vrachtwagens dat in Nederland rondrijdt. Volgens Rijkswaterstaat is de verwachting dat in 2030 10% van de vrachtwagens in Nederland elektrisch rijdt. Daarvoor is een landelijk dekkend netwerk van laadpleinen nodig. In oktober ging in opdracht van de overheid het project 'Living Lab Heavy Duty Laadpleinen' van start, een proeftuin voor zware laadinfrastructuur.

De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen is volgens ElaadNL momenteel twee tot drie keer zo hoog als die van een dieseltruck. Er zijn echter diverse subsidieregelingen. Zo is er €45 miljoen beschikbaar voor ondernemers die een nieuwe, volledig emissieloze (uitstootvrije) vrachtauto willen kopen of financial-leasen. De startdatum van de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) s 26 maart en de inschrijving loop tot 24 mei 2024. Het subsidiepercentage loopt, afhankelijk van de soort vrachtwagen en de grootte van de onderneming, van 6,1 tot 29% van het aankoopbedrag, met een maximaal subsidiebedrag voor een kleine ondernemingen van €115.200. Het aantal aanvragen is onbeperkt, maar er kan per dag slechts subsidie voor één vrachtwagen worden aangevraagd.

Een bedrijf dat investeert in een elektrische vrachtwagen kan ook gebruik maken van de regeling Energie-investeringsaftrek (EIA). Daarmee kan 40% van de investeringskosten worden afgetrokken van de winst. Ook met de milieu-investeringsaftrek (MIA) kan een onderneming de fiscale winst verlagen. Afhankelijk van de milieu-effecten kan tot 45% van het investeringsbedrag worden afgetrokken van de winst. Het is mogelijk om van zowel de aanschafsubsidie als de belastingaftrek te profiteren.

Volgens ElaadNL komt er in de loop van 2024 ook een subsidieregeling voor laadinfrastructuur. Verder komt er vanaf 2026 een kilometerheffing voor vrachtverkeer, gebaseerd op gewicht en CO2-uitstoot. Dan zijn elektrische trucks in het voordeel.

Ondanks omvaren geen opstoppingen havens
Van het land- naar het zeevervoer: de containervervoerder blijven in de ban van de crisis op de Rode Zee. De omvaarroute heeft de vaarschema's in de war geschopt, maar er zijn tot dusver geen opstoppingen bij de havens zoals tijdens de coronapandemie het geval was. Dit is te danken aan de overcapaciteit die al in de markt aanwezig was. Elk schip met een capaciteit groter dan 12.500 TEU (20 voetscontainer) is momenteel ingezet, meldt Alphaliner.

Er komen nog meer nieuwe, grote schepen op de markt. The Loadstar schrijft dat vorige maand een record van 41 containerschepen met een totale capaciteit van 300.000 TEU zijn opgeleverd (waaronder acht met van meer dan 15.000 TEU). Dit jaar wordt nog een 2,8 miljoen TEU aan nieuwe capaciteit verwacht.

De containerprijzen bereikten na een forse stijging een top op 25 januari en zwakken de laatste weken weer af. Deze week daalt de Drewry World Container Index verder met 1% tot $3.733 per 40 voetscontainer.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden