De grote chocoladefabrikant Barry Callebaut heeft de eerste helft van boekjaar 2023/24 maar liefst 67,2% minder nettowinst gemaakt dan in de eerste helft van het vorige boekjaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die gisteren zijn bekendgemaakt.
Tijdens de eerste helft van boekjaar 2022/23 boekte Callebaut nog een nettowinst van 234,3 miljoen Zwitserse frank. Met de daling van 67,2%, loopt de winst terug naar 76,8 miljoen Zwitserse frank (ongeveer €78,5 miljoen).
Over heel 2022/23 werd 443 miljoen Zwitserse frank winst geboekt, een stijging in vergelijking met het boekjaar daarvoor, toen de winst 361 miljoen Zwitserse frank bedroeg.
De omzet steeg het afgelopen halfjaar wel, met 11,1%. Waar de omzet in dezelfde periode vorig boekjaar nog 4,18 miljard Zwitserse frank bedroeg, was dit in het eerste halfjaar van 2024 4,6 miljard (ongeveer €4,74 miljard). Callebaut schrijft dat de omzetgroei voornamelijk werd bereikt vanwege hun 'cost-plus pricing model', dat te kampen had met een veel hogere cacaoprijs en bredere inflatie. In een eerder jaarverslag werd vermeld dat prijzen van grondstoffen met dit model direct worden doorberekend aan klanten.
Buitengewone prijsstijgingen
Ondanks de naar eigen zeggen solide financiële prestatie, blijft CEO Peter Feld scherp: ''We behouden enige voorzichtigheid, gezien de buitengewone prijsstijgingen van de afgelopen zes maanden en de mogelijke gevolgen voor onze klanten en leveranciers.'' De cacaoprijzen zijn afgelopen periode gestegen naar ongekende hoogtes, gestuwd door een aanbodtekort in West-Afrika.
{{dataviewSnapshot(41_1712844189)}}
Reorganisatie
In de geconsolideerde resultatenrekening is het kopje 'overige uitgaven' in vergelijking met vorig jaar toegenomen met een bedrag van 145,3 miljoen Zwitserse frank. Deze verhoogde uitgaven zijn onder andere gerelateerd aan het 'BC Next Level Strategic Investment Program', zoals Callebaut het reorganisatieplan noemt. Callebaut licht dat verder toe. Op 26 februari kondigde Callebaut de sluiting van de fabriek in Norderstedt (Duitsland) aan, zo ook de beslissing om de locatie in Port Klang (Maleisië) te sluiten. Dit als onderdeel van de optimalisatie van het productienetwerk. Gemaakte kosten worden onder meer toegeschreven aan de sluitingen van deze faciliteiten.
Over het 'Next Level'-programma vertelt Feld dat het dient als fundament voor toekomstig succes van Barry Callebaut. Het zou onder andere activiteiten stroomlijnen en de digitale transformatie versnellen. ''Naast investeringen in de gebieden die het belangrijkst zijn voor onze klanten, voeren we efficiëntiemaatregelen door om onze structuren te stroomlijnen en dubbel werk te vermijden'', vertelt hij. ''We zijn momenteel in gesprek met onze sociale partners voor de uitvoering van belangrijke activiteiten, en we zijn volledig toegewijd aan het ondersteunen van al onze werknemers die mogelijk worden getroffen door onze plannen.''