Er liggen vijf varianten op tafel voor een suikertaks voor alcoholvrije dranken naar suikergehalte. De suikerbelasting moet de verbruiksbelasting voor alcoholvrije dranken vervangen. Het kabinet heeft vijf mogelijkheden in kaart gebracht. Het is aan de Tweede Kamer een keuze te maken.
Dranken zonder of met weinig suiker worden door de suikertaks goedkoper en dranken met een hoger suikergehalte duurder. De verbruiksbelasting die met de suikertaks vervangen moet worden, geldt al vanaf 1993 en werd per 1 januari van dit jaar nog fors verhoogd van bijna 9 cent naar 26 cent per liter. De verbruikersbelasting is voor alle alcoholische dranken hetzelfde, ongeacht hoeveel suiker erin zit. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals zuivel. Dit heeft voor creatieve oplossingen geleid waarbij er in fruitsap van bijvoorbeeld Appelsientje een vleugje melk wordt gemengd.
Sap met vleugje zuivel
Als een van de vijf varianten van een suikertaks erdoor komt, kunnen die fabrikanten wellicht hun receptuur weer aanpassen. Bij de eerste variant vallen alle alcoholvrije dranken onder de belasting en zijn er geen uitzonderingen. In de andere varianten zijn er steeds meer dranken die niet onder de suikertaks vallen of waarvoor een lager tarief geldt. Dit is het geval bij mineraalwater, zuivel- en sojadranken en pure vruchten- en groentesappen. In de varianten met meer uitgezonderde dranken is de belasting voor dranken die er wel onder vallen hoger.
Het kabinet benoemt enkele aandachtspunten. Zo is het lastig om onderscheid te maken tussen natuurlijke en toegevoegde suikers in dranken. Ook moet voor elke uitzondering onderzocht worden of er sprake is van staatssteun. Het doel is 'het bevorderen van de gezondheid door het tegengaan van overgewicht'. Volgens het kabinet kiezen consumenten bij een suikerbelasting vaker voor dranken met minder suiker en verlagen producenten het suikergehalte.
Belanghebbenden, zoals fabrikanten, kunnen tot en met 7 juni reageren op de voorstellen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.