De populariteit van diabetesmedicijn Ozempic als eetlustremmer neemt toe. In de Verenigde Staten heeft al één op de acht volwassen dat of een vergelijkbaar medicijn gebruikt (waarvan ruim een vijfde puur om af te vallen). Gebruikers kopen volgens onderzoek gemiddeld 8% minder voeding en dranken. Slecht nieuws dus voor voedingsmiddelenfabrikanten. Nestlé speelt slim in op de nieuwe trend en komt met een speciale lijn voor Ozempic-gebruikers. Vooralsnog alleen voor de Amerikaanse markt.
Het nieuwe merk heet Vital Pursuit en wordt het vierde kwartaal in de VS gelanceerd met twaalf producten. Het gaat om diepvriesproducten waaronder granenbowls, eiwitrijke pasta, broodjes en pizza's. Ook zijn er glutenvrije opties en verschillende producten die geschikt zijn voor de airfryer.
De producten bevatten volgens Nestlé veel eiwitten en essentiële voedingsstoffen en zijn een goede bron van vezels. De porties zijn afgestemd op de eetlust van gebruikers van afslankmedicijnen, maar ook geschikt voor andere mensen die hun gewicht willen beheersen, aldus Nestlé in een persbericht.
"Nu het gebruik van medicijnen om gewichtsverlies te ondersteunen blijft stijgen, zien we een kans om die consumenten te bedienen", zegt topman van Nestlé Noord-Amerika Steve Presley. "We maken gebruik van ons grote inzicht in consumenten en voedingswetenschap om de trends voor te blijven die het gedrag van consumenten bepalen, en om in onze hele portfolio te innoveren om producten te leveren die mensen zullen waarderen."
Uit een enquête van het Amerikaanse peilingsbureau KFF bleek eerder deze maand dat 12% van de Amerikaanse volwassenen een van de diabetesmedicijnen heeft genomen of nog neemt. 22% van deze groep deed dit om af te vallen.
Uit onderzoek van J.P. Morgan Research bleek eind vorig jaar dat de diabetes/overgewichtmedicijnen een significante impact kunnen hebben op de consumptie van voeding en dranken. De onderzoekers wijten het feit dat de grote voedselproducenten gemiddelde onder de S&P 500 hebben gepresteerd aan de opkomst van het gebruik van deze middelen die de eetlust remmen. Volgens J.P. Morgan hebben huidige gebruikers in de afgelopen twaalf maanden ongeveer 8% minder voedsel, inclusief snacks en frisdranken, gekocht voor thuisconsumptie dan de gemiddelde consument.
De voedselinname zou volgens J.P Morgan in de VS tot 2030 met 3% kunnen afnemen. Voor verpakt voedsel zou dit percentage hoger kunnen zijn, aldus de onderzoekers. Europese voedingsbedrijven halen 30% tot 40% van hun omzet in Noord-Amerika, maar raken volgens de onderzoekers niet zo snel in de problemen doordat veel van hen meerdere afzetmarkten en hebben en een breed assortiment. De onderzoekers denken dat als de medicijnen een grote vlucht gaan nemen de groente- en fruithandel minder getroffen gaat worden dan producenten van verpakte voedingsmiddelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.