Vrachtwagenchauffeurs die het kanaal oversteken moeten door de nieuwe controles gemiddeld vier, en soms wel twintig uur wachten, terwijl er amper faciliteiten zijn. Bovendien wordt er ook schade aan ladingen gemeld. Een aantal Nederlandse vrachtwagenchauffeurs dreigt nu te stoppen met het rijden naar het Verenigd Koninkrijk als de wachttijden niet korter worden en de omstandigheden voor chauffeurs er niet verbeteren, zo schrijft de Engelse krant The Guardian.
De controles die het Verenigd Koninkrijk eind april heeft ingevoerd, zijn bedoeld om ziekten buiten de deur te houden en worden uitgevoerd bij havens zoals Killingholme, Harwich en Felixstowe. De grootste controlepost is bij Sevington, Ashford, op 35 kilometer van de haven van Dover, aldus Transport en Logistiek Nederland (TLN).
De voorzieningen bij de grensposten zijn volgens de belangenbehartiger onvoldoende. "Vaak is er alleen water beschikbaar en ontbreekt het aan mogelijkheden voor chauffeurs om voedsel of drinken te verkrijgen." TLN ontvangt 'steeds meer meldingen van vervoerders dat hun chauffeurs niet langer naar het VK willen rijden, tenzij de omstandigheden verbeteren'. De branchevereniging dringt aan op een dialoog met de Britse regering hierover.
Er wordt ook schade gemeld van ladingen door de controles. Zo zou bij een TLN-lid voor €40.000 euro aan plantproducten zijn afgekeurd door een Britse klant vanwege schade tijdens het laden en lossen bij een grenspost. De brancheorganisatie pleit dan ook 'voor betere training van inspecteurs en grenspersoneel en stelt voor dat chauffeurs mogen assisteren en instructies geven tijdens het laden en lossen van vrachtwagens'.
Containertarieven stijgen nog steeds
Inmiddels stijgen de containertarieven deze week verder. Waar eerst vooral de havens aan de westkant van de Middellandse Zee - zoals die van Barcelona - te maken hadden met logistieke problemen door een grotere aanvoer vanwege de Rode Zeecrisis, begint de laatste tijd de druk in Aziatische havens, onder meer die van Singapore, toe te nemen. Hierdoor komt de stijging van de containertarieven naar verwachting nog niet tot een halt.
In de voorbije week ging de tarieven weer met meerdere procenten omhoog. Volgens Drewry's World Container Index moet er nu 7% meer neergeteld worden voor een veertigvoeter. Gemiddeld is dat nu $5.117. Opnieuw zijn het de lijnen vanuit China die sterk stijgen. Shanghai - Rotterdam is de grootste stijger met 11%, naar Los Angeles komt er 7% bij, naar New York 3% en Genua 2%.
Door vertragingen halen importeurs de invoer van vooral seizoensgebonden producten naar voren. Wat voor de export vanuit China naar de VS meespeelt, is dat op bepaalde producten vanaf augustus hogere invoerrechten worden geheven. Daarom zijn de verzendingen van deze goederen vooruit gehaald. Voor Chinese elektrische auto's, waarop in de EU hogere invoertarieven van kracht worden, is het een ander verhaal, aangezien die al in juli ingaan en pas onlangs zijn aangekondigd.
Importeurs zijn bang dat de spottarieven voor containers nog verder stijgen. De in verhouding lagere prijs van de contracten blijft een rol spelen (doordat daar nu zoveel mogelijk op vervoerd wordt). Zo ontstaat er een vicieuze cirkel, waarbij er alleen nog meer druk komt op Aziatische havens, wat de prijzen verder doet oplopen.
De sterke vraag en de hoge spotprijzen hebben ertoe geleid dat sommige zeevaartmaatschappijen hun diensten tussen Azië en Europa hebben uitgebreid, meldt dataplatform Freightos. Door het schuiven met capaciteit, kunnen de tarieven ook op andere routes stijgen, net als in 2021 en 2022 gebeurde.
Het dataplatform ziet ook dat sommige rederijen die tussen de VS en China varen, al tot juli volgeboekt zijn. Daarbij speelt een stakingsdreiging in havens aan de oostkust in oktober mee. Aangezien Houthi-aanvallen de Rode Zee nog steeds onveilig maken (wat direct invloed heeft op het transport tussen China en Europa) voorspelt Freightos dat als er in het vierde kwartaal sprake is van een seizoensgebonden tariefdaling, die niet zal zakken onder het prijsniveau van maart en april, 'nog steeds ongeveer het dubbele van de niveaus in 2019'.
Congestie in haven van Singapore
Drewry constateert dat door de Rode Zeecrisis momenteel enorme congestie optreedt in Singapore. Door het omvaren vanwege de crisis worden sommige havens meer belast dan voorheen. Ook worden schema's overhoop gehaald, doordat er veel afvaarten worden niet doorgaan en schepen langer moeten wachten. Drewry verwacht dat de logistieke verstoring in grote overslaghavens hoog zal blijven. Wel wordt er enige verlichting verwacht wanneer ederijen meer capaciteit toevoegen op de routes.
Veel overnames en fusies in transportsector
Sector banker Transport en Logistiek bij ABN Amro Bart Banning schrijft deze week over de vele overnames en fusies in de logistieke sector. "Het is bijna iedere week wel raak. De overnames en fusies in de logistieke sector zijn nauwelijks meer bij te houden", aldus Banning. "Een flink aantal logistiek dienstverleners wisselde afgelopen periode van eigenaar. Het Duitse Duvenbeck ging ervandoor met Schotpoort Logistics. Yusen Logistics Benelux liet zijn oog vallen op Parts Express. Royal Den Hartogh Logistics nam alle aandelen van de H&S Group over. En AB Texel wist onlangs een bedrijfsonderdeel van Stam Transport in te lijven, nadat eerder dit jaar al Bakker & Schilder Transport werd overgenomen."
Factoren die meespelen in de overnamegolf zijn volgens de sector banker de coronaperiode, waarin de logistieke bedrijven voor grote uitdagingen hebben gestaan, de Russische inval in Oekraïne en de bijbehorende energiecrisis, met als gevolg hoge inflatie en kostenstijgingen en de uitdagingen op gebied van digitalisering, de energietransitie en veranderende wet- en regelgeving.