Shutterstock

Analyse Logistiek

Daling zeevrachttarieven zet verder door

2 Augustus 2024 - Klaas van der Horst

De tariefdaling in zowel de containervaart als de bulkvaart, die vorige week inzette, is deze week doorgegaan. Daarbij zijn de gemiddelde containertarieven iets langzamer gedaald, maar op afzonderlijke bestemming zijn de verschillen in tarieven toegenomen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het gemiddelde tarief van Drewry's index, de belangrijkste containerindex, is deze week met 1% gedaald, tegenover 2% vorige week. Het gemiddelde staat nu op $5.736 voor een 40-voet container (feu), maar het tarief vanaf Shanghai is met gemiddeld 3% gedaald, en van Shanghai naar de Amerkaanse westkust nog meer.

{{dataviewSnapshot(46_1722586838)}}

Dit blijkt ook uit de China Container Freight Index. Die geeft voor deze week een gemiddelde tariefdaling aan van 2,2%, maar Van Shanghai naar de Amerikaanse westkust daalt het tarief met 7,5%. Amerikaanse bedrijven hebben kennelijk het grootste deel van hun inkopen voor later dit jaar veilig gesteld. In Europa dalen de tarieven ondertussen toch ook behoorlijk.

In de gewone bulkvaart blijven de vrachttarieven ook dalen. De daarvoor toonaangevende Baltic Dry Index daalde deze week weer met 40 punten naar 1.668 punten.

De hoge tarieven voor zeevracht dit jaar zijn voor een groot deel toe te schrijven aan de activiteiten van de Houthi's in de Rode Zee. Zij hebben het verschepen van zeevracht een stuk moeilijker en duurder gemaakt, zoals ook de inzet was. Tal van landen en bedrijven ondervinden er de nadelige gevolgen van. Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld, dat sterk afhankelijk is van de export, klaagt hevig over de negatieve gevolgen.

Houthi's spekken kas Maersk
's Werelds grootste scheepvaartbedrijf Maersk uit Denemarken vaart ondertussen wel bij de problemen die de Houthi's veroorzaken. Het bedrijf verwacht dit jaar een winst te behalen van $9 tot $11 miljard, $2 miljard meer dan eerst gedacht.  Het omvaren en de grotere risico's bij het vervoer op zee brengen staan het bedrijf toe om veel hogere nota's in rekening te brengen.

Corridor Zwarte Zee
In de Zwarte Zee gaat het ondertussen een stuk beter en zijn de risico's enorm afgenomen. Oekraïne is er met behulp van veel vindingrijkheid in geslaagd om een veilige scheepvaartcorridor van Odessa naar de Bosporus in te stellen, waardoor dit jaar al ruim 60 miljoen ton lading is vervoerd. Daarvan bestaat meer dan 40 miljoen ton uit granen en oliehoudende zaden.

Russische aanvallen op de scheepvaart vormen amper meer een gevaar, doordat de Oekraïners hun tegenstanders met succes op afstand houden. Mijnen zijn nog wel een gevaar, maar ook de risico's daarvan nemen af.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden