Met een nieuwe toepassing in de app, gaat online supermarkt Picnic de concurrentie aan met maaltijdboxen. Dit terwijl aanbieders als HelloFresh en Marley Spoon terrein verliezen aan kant-en-klaarmaaltijden. "Het grote verschil is dat bij ons de klant alle flexibiliteit heeft om zelf te kiezen wat er op tafel komt, zonder gebonden te zijn aan een vast menu", aldus mede-oprichter Michiel Muller. Hij schat de waarde van de markt op €1 miljard per jaar.
Klanten krijgen door middel van AI een persoonlijk weekmenu door Picnic voorgesteld, waarvan ze de ingrediënten meteen kunnen bestellen. Met deze stap wil Picnic een groter deel van de markt van maaltijdboxen veroveren.
De supermarkt op wielen positioneert de Weekplanner als een goedkoper en flexibeler alternatief voor traditionele maaltijdboxen. De ingrediënten komen uit Picnic's eigen distributiecentrum en worden tegen de normale prijzen aangeboden. Agnes Lieftinck, binnen Picnic verantwoordelijk voor de app, zegt: "We bezorgen je bananen en wasmiddel. Waarom niet ook je avondeten?"
Klanten kunnen swipen tussen vijf voorgestelde recepten per dag en aangeven wat ze wel of niet lekker vinden. Volgens Muller is dit precies waar veel klanten naar op zoek zijn: "De Weekplanner is een uitkomst voor mensen die snel een lekker, gezond en gevarieerd menu op tafel willen zetten. Zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn, hebben klanten in één keer voor de hele week eten in huis."
De app bevat inmiddels meer dan 1.500 recepten, van traditionele familiefavorieten tot avontuurlijke en seizoensgebonden gerechten. De app leert de voorkeuren van de klant kennen door vragen te stellen. Klanten kunnen hun dieetvoorkeuren aangeven, welke kookapparatuur ze in huis hebben, en of ze liever snel of uitgebreid koken. Hoe vaker de app wordt gebruikt, hoe beter de recepten aansluiten op de voorkeuren van de gebruiker.
Klanten kunnen ingrediënten uit hun boodschappenmandje verwijderen als ze die al in huis hebben. De app stemt de hoeveelheid ingrediënten nauwkeurig af op de recepten voor de week. Dit betekent dat een klant bijvoorbeeld een kilopak pasta koopt en maar één broccoli voor twee recepten. "Beter voor de portemonnee en aan het eind van de week is de koelkast leeg", zegt Muller.
Ook in Frankrijk en Duitsland lanceren
Picnic wil het receptenaanbod verder uitbreiden en de Weekplanner tevens lanceren in Frankrijk en Duitsland waar Picnic ook actief is. De app houdt rekening met lokale voorkeuren en culturele verschillen in eetgewoonten. De lancering van de Weekplanner moet het klantenbestand uitbreiden. Picnic zag dat klanten die een Picnic-recept koken vaker bij de online supermarkt bestellen. In combinatie met investeringen in geautomatiseerde distributiecentra in Nederland en Duitsland moet de app Picnic helpen winstgevend te worden.
Dit is een bewerking van een artikel van Elske Gravesteijn dat eerder verscheen op Foodlog.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.