De Duitse Unternehmensgruppe Theo Müller (UTM) heeft een heel goed 2023 achter de rug, meldt het Duitse Manager Magazin. De omzet gaat richting de €10 miljard en de winst verdrievoudigde ruwweg. Toch wil CEO Stefan Müller snijden in de kosten.
De exacte omzet- en winstgegevens van UTM zijn moeilijk te achterhalen, want de producent van onder meer de Almhof-yoghurtjes is statutair gevestigd in Luxemburg en daar is het nog altijd geen transparantie troef.
Manager Magazin lijkt echter toch achter een aantal cijfers te zijn gekomen. Daaruit blijkt dat de omzet vorig jaar naar ruim €9 miljard is gestegen, terwijl de nettowinst naar €156 miljoen klom. Dat laatste cijfer betekent een stijging van 290% ten opzichte van 2022.
Dit resultaat is niet alleen het gevolg van een succesvolle zuivelmarketing. De UTM is naast zuivel ook actief in vis, salades en in logistiek. Onlangs kreeg het bedrijf nog toestemming om een grote Poolse visverwerker over te nemen, de Graal Group. Op het terrein van de grote zuivelfabriek van Müller in Leppersdorf wordt met het oog op de logistieke activiteiten nu een grote garage gebouwd voor het onderhoud van de eigen vrachtwagens.
Omdat Stefan Müller (zoon van Theo Müller, 84, die nog steeds aan de touwtjes trekt) het dit jaar nog beter wil doen dan vorig jaar, moet er dit jaar minimaal €100 miljoen worden bespaard op de kosten, zo is intern meegedeeld. Met onder meer als richtlijn om te kijken of elke zestiende werknemer er niet uit kan. Dit laatste melden althans Duitse media. Zoon Stefan wordt bij zijn voornemens bijgestaan door de Boston Consulting Group (BCG), wat voor pa Theo een gruwel is, want die heeft een hekel aan consultants.