Niet alleen het menselijk leed van de extreme regenval in de Spaanse regio Valencia is enorm, ook de transportsector wordt getroffen. Ander nieuws is er over de containertarieven: voor het eerst in vijftien weken stijgen die weer.
De drie havens van Valencia samen hebben in september 7,1 miljoen ton en 490.516 TEU (containers van 20 voet) afgehandeld. Via de havens van Valencia worden ook veel agrarische grondstoffen en voeding geëxporteerd. De haven geeft op haar website een aantal voorbeelden: granen, wijn en andere dranken, conserven en fruit. Tijdens een persconferentie zei de Spaanse transportminister Oscar Puente gisteren (31 oktober) dat hoewel de infrastructuur van de havens en luchthavens geen materiële schade heeft geleden, 'de activiteiten daar niet normaal kunnen doorgaan vanwege de staat van het wegennet en het spoor die de toegang beperkt'. Dit geldt niet alleen voor het goederenvervoer, maar ook voor havenarbeiders die de havens niet kunnen bereiken.
Volgens de Federatie van Transportverenigingen van Spanje (Fenadismer) zijn meer dan dertig belangrijk wegen, waarvan tien hoofdwegen (deels) onbegaanbaar, zo is er zelfs een viaduct ingestort. Meer dan 22.000 transporteurs kunnen hun activiteiten niet uitvoeren en er worden 30.000 vrachtwagens geraakt. Ook staan duizenden vrachtwagens langs de weg of op industrieterreinen (waar ze naartoe zijn geleid) te wachten tot ze verder kunnen rijden. Voor wie wel zijn weg kan vervolgen heeft de overheid tot 10 november een versoepeling ingevoerd van de regels rond rij- en rusttijden, zoals eerder dit jaar ook het geval was vanwege wegblokkades door Franse en Spaanse boeren.
Volgens minister Puente kan de hogesnelheidstrein tussen Valencia en Madrid binnen vijftien dagen weer rijden, maar kan het maanden duren voordat alle wegen zijn hersteld. Overigens is het drama in Spanje nog niet achter de rug; er worden meer hevige regenbuien verwacht in delen van Spanje.
Verloren oogsten
Los van dat het vervoer van goederen van en naar de getroffen gebieden bemoeilijkt is, is er ook schade aan gewassen. Volgens de Spaanse boerenorganisatie AVA-Asaja is het nog te vroeg om de balans op te maken van de economische impact op de landbouw en veehouderij, maar ze meldt nu wel al dat 'duizenden hectares mandarijnen, sinaasappelen, dadelpruimen, groenten, wijnstokken en andere gewassen de oogst van het huidige seizoen zullen verliezen'. Wat de veehouderij betreft kunnen er volgens de organisatie ernstige problemen zijn bij het voederen en drenken van dieren en heeft er ook vee de dood gevonden. Daarnaast is er ook ernstige schade aan landwegen en landbouwinfrastructuur, zoals sloten, druppelirrigatie, kassen, landbouwmachines en schuren, aldus AVA-Asaja die aandringt op overheidssteun voor boeren en tuinders.
Containertarieven stijgen voor eerst in 15 weken weer
De containertarieven stijgen voor het eerst in vijftien weken weer. 25 april van dit jaar zette de containerindex van Drewry een stijgende lijn van $2.706 per container van 40 voet naar $5.973 op 18 juli, om daarna week op week te dalen naar $3.095 vorige week. De Drewry World Container Index stijgt deze week voor het eerst weer, met 4% tot $3.213 voor een 40voeter.
Vorige week maakten de tarieven op de lijn Rotterdam naar New York een enorme sprong van 28% in een week. Deze week blijft dat tarief stabiel. Het annuleringspercentage van geplande afvaarten loopt deze week iets op naar 10%. De tweewekelijkse Intra-Asia Container Index van Drewry stijgt fors, met 15% naar $573 per container van 40 voet.
Twee belangrijke factoren
Drewry ziet twee belangrijke factoren die de scheepvaarttarieven, met name in Noord-Amerika, kunnen beïnvloeden. De eerste is de naderende deadline van 15 januari om in de VS een contract te sluiten tussen vakbond ILA en werkgeversorganisatie USMX. Mocht dit mislukken dan dreigen er weer stakingen in de havens aan de oostkust en in de Golf van Mexico. Daarnaast kan volgens het dataplatform de uitkomst van de presidentsverkiezingen een belangrijke rol spelen. Een overwinning van Trump kan ertoe leiden dat er meer vervoerd wordt om voorraadniveaus op te krikken, aangezien Trump importtarieven (verder) wil verhogen.