Dmitry Rukhlenko / Shutterstock.com

Nieuws Ondernemen

Unilever herziet verkoopplan voor ijsdivisie

Vandaag 13:30 uur - Klaas van der Horst

Unilever herziet het plan om de ijsdivisie te verkopen, zo melden Britse financiële kringen. Het eerder dit jaar aangekondigde plan wordt herzien. Reden is dat er erg weinig belangstelling was om het grote bedrijfsonderdeel te kopen. Nu zou worden overwogen om de ijsactiviteiten slechts apart te zetten en een eigen beurskoers te geven.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Daarmee zou CEO Hein Schumacher zijn eerdere belofte om zo'n €800 miljoen aan kosten te besparen met deze stap in zekere zin toch waar kunnen maken. 

Volgens de Financial Times worden drie redenen genoemd waarom kopers de aanbieding van Schumacher aan zich voorbij laten gaan: een bedrijfsonderdeel met een geschatte waarde van €15 miljard is de meeste investeerders toch een maatje te groot. Daarnaast zijn er de complexe aanvoerlijnen van de ijsfabrieken. Daar is kennelijk niet zomaar een rationaliseringsslag op te maken.

Tenslotte is er nog enfant terrible Ben & Jerry's. Dit deels zelfstandig opererende onderdeel van de ijsdivisie is moeilijk in het gareel te houden en heeft onlangs zelfs een rechtszaak aangespannen tegen het moederbedrijf. Dat is volgens het management van Ben & Jerry's omdat Unilever de onafhankelijke raad van bestuur zou willen ontmantelen, en omdat het een ander geluid wil laten horen over het conflict tussen Israël en Hamas. Ben & Jerry's wil snel een staakt-het-vuren afdwingen.

Het plan om de ijsdivisie af te stoten had tenslotte ook geen gelukkige timing. In het derde kwartaal van dit jaar steeg de omzet van het bedrijfsonderdeel met 9,8%, dik boven de 4,3% van Unilever als geheel. Ook qua marge versloeg de ijsdivisie de rest van het bedrijf met gemak.
Dat doet de vraag rijzen of het plan voor verkoop wel zo slim was.

Het nieuws over de verzelfstandiging van de ijstak van Unilever komt een week nadat bekend werd dat een ander groot levensmiddelenconcern, Nestlé de watermerken gaat onderbrengen in een zelfstandig bedrijf. 
 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden