Shutterstock

Analyse Logistiek

Havenstaking in VS blijft logistiek in de greep houden

Vrijdag 16:05 uur - Matthijs Bremer

De transportwereld wordt de laatste week gedomineerd door mogelijke havenstakingen in de Verenigde Staten. Hoewel de vakbonden en werkgevers een zeer royale loonstijging overeen zijn gekomen, zet de vakbond nog hoger in. Daarnaast waarschuwen deskundigen dat nieuwe EU-wetgeving transport in de Europese Unie de komende jaren aanzienlijk duurder kan maken.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In het internationale vrachtverkeer ligt de focus de laatste week vooral op de onderhandelingen tussen de vakbond voor Amerikaanse havenwerkers (ILA) en de werkgevers (USMX). Het huidige contract loopt per 16 januari af. Mochten de vakbonden en de werknemers voor die tijd niet tot een vergelijk komen, worden er vanaf die datum stakingen verwacht. De onderhandelingen lopen al sinds september en lopen zeer moeizaam.

Opmerkelijk is dat een zeer aanzienlijke loonsverhoging niet voldoende is gebleken om de deal tot stand te brengen. In september kwamen de werkgevers al een loonsverhoging van liefst 62% overeen. De vakbonden zetten echter nog hoger in, aangezien Trump zich in december aan hun kant heeft geschaard. Dit resulteert in een impasse over eventuele automatisering. Werkgeversorganisatie USMX is van mening dat automatisering noodzakelijk is om de productiviteit van de sector te verhogen, terwijl de vakbond ILA het onacceptabel vindt dat verdere automatisering ten koste gaat van het aantal banen. De volgende onderhandelingsronde staat gepland op 7 januari. De Duitse reder Hapag-Lloyd heeft aangekondigd dat hun tarieven voor een EU (containers van 20 voet) gedurende een eventuele staking met $850 toenemen.

Containerprijzen stijgen licht
De mogelijke stakingen zijn al in de containertarieven terug te zien. In het nieuwe jaar zet de Drewry's World Container Index een stap van 3% omhoog. De containertarieven stegen de laatste twee weken met $103 tot $3905.

Daarbij is het vooral het vrachtverkeer naar de Verenigde Staten dat de index omhoog trekt. De tarieven voor Shanghai - New York stegen met 6,1% tot $6.445. Shanghai - Los Angeles nam met 7,3% toe tot 4829. Drewry ziet dat exporteurs zendingen nog voor de stakingen willen verzenden. Daarnaast blijven de door Trump aangekondigde importtarieven een factor van belang. Exporteurs naar de Verenigde Staten kiezen ervoor hun producten eerder te zenden om eventuele nieuwe tarieven voor te zijn.

Op de andere routes gaat het er wat rustiger aan toe. De tarieven voor de route Shanghai – Rotterdam daalde licht, van $4819 tot $4774. Vice versa daalde het tarief met $2 tot $518. Rotterdam - New York bleef daarentegen ongeveer stabiel, net als Shanghai - Genua.

Nieuwe EU-wetgeving
Hoewel het nog niet direct in de containertarieven is terug te zien, verwachten marktanalisten dat nieuwe Europese wetgeving de containertarieven de komende jaren aanzienlijk zal opdrijven. Op 1 januari 2025 trad de nieuwe FuelEU Maritime regulation in werking. Onder de nieuwe regelgeving worden schepen met een laadcapaciteit van 5.000 ton gedwongen hun emissies langzaam maar zeker met 80% in 2050 te verlagen. In 2025 wordt de eerste stap gezet en daalt de emissienorm met 2%. De nieuwe wetgeving is onderdeel van een groter pakket van milieumaatregelen die samen de emissies in 2030 met 55% moeten terugbrengen.

De wet schrijft niet voor hoe de reductie tot stand moet komen. Rederijen kunnen daarom uit verschillende alternatieve brandstoffen kiezen, zoals biobrandstoffen, LNG, methanol of ammoniak. Aangezien dergelijke brandstoffen nog amper worden gebruikt verwachten deskundigen echter dat de kosten voor vervoer al fors zullen toenemen als een klein deel van de vloot overschakelt.  

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden