Doordat de kosten voor ongeschoolde arbeid de afgelopen jaren laag waren, was het voor voedingsproducenten aanlokkelijker om extra personeel in te huren dan te investeren in zaken als machines, gebouwen en software. In tijden van arbeidskrapte en vergrijzing is dat echter niet houdbaar, stelt ABN Amro in een nieuw rapport. De bank pleit voor automatisering en vergaande samenwerking van bedrijven.
In het rapport 'Magere groei voedingsbedrijven leunt op goedkope arbeid' stelt ABN Amro dat de toegevoegde waarde in de voedingsmiddelenindustrie over de afgelopen 23 jaar slechts met 7% is toegenomen. De stijging is vooral te danken aan de arbeidsproductiviteit, die omhoog is gegaan doordat productiemedewerkers zijn vervangen door machines die door minder mensen bestuurd kunnen worden. Over de afgelopen tien jaar komt de groei uit een toename van het aantal arbeidsuren: werknemers zijn meer gaan werken.
In de jaren 90 hebben veel bedrijven productieactiviteiten verplaatst naar het buitenland. Dat heeft voor productiegroei gezorgd, maar volgens het rapport zit hier geen groei meer in. Om verder te groeien pleit de bank voor een combinatie van robotiseren en consolideren.
"Investeringen in kapitaal lopen in de voedingsmiddelenindustrie flink achter. Er komen steeds meer arbeidsbesparende toepassingen op de markt die economisch rendabel zijn", aldus ABN Amro. Consolidatie is daarbij volgens de bank nodig om voldoende schaal te hebben om investeringen te kunnen doen. De voedingsmiddelenindustrie telt relatief veel kleine en middelgrote bedrijven. "Een consolidatieslag – tot over landsgrenzen – biedt kansen voor schaalvoordelen, vergroot slagkracht met ruimte voor investeringen in kapitaal en R&D en biedt toegang tot nieuwe afzetmarkten", aldus het rapport.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.