Albert Heijn

Nieuws Melk

Vlees en zuivel duidelijk in trek bij Britse consument

9 Maart 2021 - Redactie Foodbusiness

Britse consumenten kiezen in de supermarkt vaker voor vlees- en zuivelproducten dan een jaar geleden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Kantar. Met name rundergehakt, kaas en melk vormen aan de start van het jaar een essentieel onderdeel van het voedingspatroon van de Britten. Dat er veel vraag is naar zuivel is tevens zichtbaar in de wereldwijde zuivelnoteringen.

De nieuwste gegevens van onderzoeksbureau Kantar tonen aan dat de supermarktverkopen van rood vlees in de maand januari in het Verenigd Koninkrijk met ruim 15% zijn gestegen, ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Ook zuivelproducten zijn duidelijk in trek bij de Britse consument. De verkopen daarvan liggen zo'n 12% hoger dan vorig jaar januari. Vooral de verkoopcijfers van gehakt, kaas en melk dragen bij aan de groeipercentages van bovengenoemde categorieën.

De verkopen van rood vlees en zuivel laten overigens al sinds de start van de coronamaatregelen een stevige groei zien. In de 12 weken voor januari zijn de verkoopvolumes van rood vlees bijvoorbeeld al met 18% gestegen. Daarnaast kochten de Britten in die weken gemiddeld 5 liter meer melk dan in de periode voor de coronacrisis. De verkoop van verse room steeg met 21% en ook kazen (vooral speciaalkazen) waren niet aan te slepen.

Prijzen wereldwijd omhoog
Dat er momenteel veel vraag is naar zuivelproducten is ook zichtbaar op de verschillende wereldwijde zuivelnoteringen. De Global Dairy Trade liet dinsdag 2 maart voor de achtste keer op rij een toename zien. Vooral de prijzen van volle melkpoeder (+21%) en boter (+13,7%) gingen daar toen behoorlijk omhoog. Inmiddels is de gemiddelde zuivelprijs op de Global Dairy Trade sinds medio november met 40% gestegen.

Dat room niet alleen in het Verenigd Koninkrijk een gewild product is, laten de DCA-noteringen zien. Daar steeg room afgelopen week met €280 per ton naar het hoogste niveau sinds eind 2019. Verwacht wordt dat de grens van €5.000 per ton komende weken nog geslecht zal worden. Ook boter deed het goed. De DCA-notering voor dat product steeg met maar liefst €395 per ton.

Kortom: niet alleen in het Verenigd Koninkrijk is zuivel in trek. Ook hier en elders in de wereld is meer vraag naar zuivelproducten. Deze vraag wordt wereldwijd grotendeels gedreven door de coronacrisis. Veel consumenten koken zelf en daarnaast besteden zij meer aandacht aan hun gezondheid. Eerder werd al de verwachting geschetst dat deze trend de komende maanden nog aanhoudt, wat goed nieuws is voor de zuivelmarkt.

Groei in alternatieven
Tegelijkertijd is ook een sterke groei te zien in plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. De cijfers van Kantar geven aan dat de verkoop van vleesvrije producten in het Verenigd Koninkrijk over het laatste kwartaal met circa 13% zijn gestegen. Het gaat echter om een kleine hoeveelheid (minder dan 2% van het geheel), stelt AHDB. "Hoewel alternatieven een groei vertonen, zijn dit veelal extra aankopen om variëteit te brengen in het voedingspatroon, in plaats van een stap te zetten naar minder vlees- en zuivelconsumptie."

Uit eerder onderzoek bleek ook al dat het merendeel van de Britten het (nog) niet ziet zitten om een volledig plantaardig dieet te volgen. Dit in tegenstelling tot veel andere landen, waar de plantaardige markt juist steeds meer marktaandeel wint. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden