StudioPortoSabbia / Shutterstock.com

Nieuws Vleesconsumptie

'Iedere dag vlees is niet meer van deze tijd'

23 Maart 2021 - Redactie Foodbusiness

De klassieke Hollandse pot: gekookte aardappelen, groente en een stuk vlees, is niet meer van deze tijd. Eerder bleek al dat Nederlanders steeds vaker experimenteren met gerechten uit andere culturen, en onderzoeksbureau Markteffect laat nu zien dat ook vlees niet meer tot de dagelijkse kost behoort. "Zo'n 48% van de Nederlanders ziet geen noodzaak meer om elke dag vlees te eten en daarbij geeft een groot deel ook steeds vaker de voorkeur aan een vleesvervanger", zo schrijft het in een nieuw rapport.

Vrijwel iedere Nederlander is inmiddels bekend met de term 'vleesvervanger' en bijna de helft (48%) ziet niet meer de noodzaak om elke dag een stuk vlees te eten, zo blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders van Markteffect naar het sentiment rondom vleesvervangers. Daarmee is de klassieke 'Hollandse pot' voor velen definitief uit het eetpatroon verdwenen. "Van de Nederlanders die minimaal 1 keer per maand vleesvervangers eten, geeft 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Onder flexitariërs is dit zelfs 75%, tegenover 16% van de alleseters."

Bovenstaande trend is eveneens zichtbaar in de cijfers rondom de vleesconsumptie. Het aantal Nederlanders dat namelijk iedere dag vlees of vis eet is afgelopen 2 jaar met 10% gedaald: van 55% in 2019 naar 45% op dit moment. Aan de hand van deze gegevens is de verwachting vanuit het onderzoeksbureau dat het percentage dat dagelijks vlees of vis eet ook de komende jaren zal blijven dalen.

Plant based is minder bekend
Waar de term 'vleesvervanger' inmiddels ingeburgerd is, is de term 'plant based' nog niet voor elke Nederlander even duidelijk. Slechts 58% van de Nederlanders is bekend met die termijn, tegenover 94% als het gaat om de term 'vleesvervanger'. Wel is zichtbaar dat er vaker naar alternatieve eiwitten wordt gezocht. Dana van Hoof, category manager bij Plus Supermarkten: "De trend van de vleesvervangers lijkt over te gaan naar producten die gemaakt zijn van bijvoorbeeld groenten en bonen, dit noemen we ook wel de plant based producten."

Producten die onder de categorie 'plant based' vallen, worden volgens de onderzoekers het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar. Het gaat om 35% van het totaal. "Er is ook een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 30% van de vrouwen eet wel eens plant based producten, tegenover 21% van de mannen. Wanneer er gekeken wordt naar de verschillende eetpatronen zoals alleseter, flexitariër, vegetariër en veganist is te zien dat vegetariërs en veganisten het meest bekend zijn met plant based (59%)."

Gezondheid als drijfveer
Dat het percentage Nederlanders dat vleesvervangers eet komende jaren zal toenemen, komt onder meer doordat er steeds meer aandacht is voor de gezondheid. Joy Snoeren, Brand Manager bij Garden Gourmet: "De focus op gezondheid wordt steeds groter en de Nutri-Score helpt daarbij. Smaak blijft de grootste driver voor consumenten, maar met een betere Nutri-Score kunnen consumenten makkelijker zien welke producten bijdragen aan een verantwoorde levensstijl."  

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden