Een doel van de Nederlandse eurocommissaris Frans Timmermans in de Green Deal is dat op een kwart van het Europese landbouwareaal in 2030 biologisch wordt geteeld. Dit betekent dat de komende jaren in de winkelschappen steeds meer biologische producten komen te liggen. Maar dan moet de consument die producten wel kopen. Timmermans richting de consument: "Wij gaan jullie niet vertellen wat je moet kopen en wat je moet eten."
Hij vervolgt: "Maar als Europa hebben we een verantwoordelijkheid om jullie beter te informeren waar jullie voedsel vandaan komt, hoe het tot stand is gekomen, hoe gezond het is en wat voor gevolgen het voor het milieu heeft als je 'dat en dat' koopt." Timmermans was gisteren (dinsdag 11 mei) te gast bij een webinar van landbouworganisatie LTO. Daar zei hij dat de EU een gedragsverandering wil bereiken door informatiecampagnes en etikettering, zodat de consument vaker naar biologische producten in het schap grijpt.
Nederland loopt achter bij andere Europese landen als het gaat om productie en aanbod van biologische productie. Nog geen 4% van het landbouwareaal is hier biologisch, gemiddeld is dat in Europa 8,5%. IJsbrand Snoeij, voorzitter van vereniging voor biologische boeren en tuinders Biohuis ziet het gebrek aan vraag als belangrijkste belemmering: "Afnemers hebben soms met wachtlijsten van boeren te maken die wel willen, maar nog niet kunnen omschakelen door het gebrek aan marktvraag", aldus Snoeij tijdens het webinar.
Frans Timmermans
Consumentengedrag speelt in Nederland grotere rol
In Nederland speelt het consumentengedrag volgen Timmermans een grotere rol dan in andere landen bij de overschakeling naar biologisch. "Omdat we relatief weinig ruimte hebben, moeten we via de vraag ervoor zorgen dat het voor ondernemers makkelijker en aantrekkelijker wordt om over te schakelen op biologische landbouw. Dat kunnen we in Nederland niet doen door maar heel veel grond erbij te kopen. Daar is de grondprijs te hoog voor en de grond is er gewoon niet. Vandaar ook dat het consumentengedrag met name in een land zoals Nederland, ontzettend belangrijk is. En als Nederlandse burgers de klimaatcrisis belangrijk vinden en dat we er iets aan moeten doen, dan moeten ze ook naar hun eigen gedrag kijken."
Afspraken maken met de hele keten
Timmermans denkt dat naast informatiecampagnes ook de keten zelf een belangrijke rol heeft. "Het kan niet alleen van kantines komen, maar het scheelt wel een slok op een borrel als in het bedrijfsleven zou zeggen: oké wij committeren ons aan duurzaamheid. En een van de onderdelen van deze strategie is dat we in onze kantines duurzaam voedsel aanbieden. Dat heeft een voorbeeldfunctie, want heel veel mensen raken zo bekend en vertrouwd met de producten. Maar daarnaast moeten we ook afspraken maken met de mensen in de hele keten, met de supermarkten, et cetera. Ik heb met een aantal bedrijven toch al aardig wat vooruitgang kunnen boeken, vind ik. Dat ziet er toch al beter uit dan een tijd geleden. Zelfs bedrijven waar je het niet van verwacht, zoals Lidl, zien toch dat de consument langzaam die kant op beweegt."
Valse groene claims moeten verdwijnen
Er moet volgens Timmermans ook meer duidelijkheid komen op verpakkingen. "Zoals u weet zijn er ook heel veel valse claims: groen, bio, u kent ze allemaal. Wij moeten ervoor zorgen dat die valse claims verdwijnen en dat de claims die worden gemaakt ook door de feiten worden gesteund. Daar willen we in de komende jaren aan werken en hopelijk helpt dit, maar het belangrijkste is het gedrag van de consument beïnvloeden. Niet door ze iets op te leggen of te dwingen, maar door ze beter te informeren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.